Apotti-sotku pakotti vanhushaastatteluihin

Vantaa palkkasi farmasian ammattilaisia haastattelemaan kymmeniätuhansia paljon lääkkeitä käyttäviä kaupunkilaisia. Näin korjataan tietojärjestelmän sotkemat tiedot.

kotimaa 06.09.2019 06:00
Tuula Malin
Husin väki vihreissä t-paidoissa avusti Apotin käytössä Peijaksen sairaalassa Vantaalla syksyllä 2018.
Husin väki vihreissä t-paidoissa avusti Apotin käytössä Peijaksen sairaalassa Vantaalla syksyllä 2018. © MARTTI KAINULAINEN / LK

Terveydenhuollon Apotti-tietojärjestelmästä on koitunut mittava lisälasku Vantaalle, joka on ensimmäinen järjestelmää käyttävä kaupunki. Apotti on tulossa myös Helsinkiin ja useaan muuhun Uudenmaan kuntaan.

Apotin vaatimiin jälkitöihin on jouduttu palkkaamaan avuksi farmasia-alan ja tietotekniikan ammattilaisia. Sijaistyövoiman kulut ovat tänä vuonna noin miljoona euroa. Jälkityöt jatkuvat vielä ensi vuonna, joten käyttöönoton lopullinen hintalappu on arvoitus.

 

Amerikkalaisen Epicin toteuttama asiakas- ja potilastietojärjestelmä Apotti otettiin käyttöön Peijaksen sairaalassa Vantaalla marraskuussa 2018. Vantaan kaupungin terveys-, vanhus- ja perhepalvelut siirtyivät Apottiin tämän vuoden toukokuussa.

Peijaksen sairaalassa ja kaupungin terveysasemilla havaittiin käyttöönottojen jälkeen, että potilaiden sairaus- ja lääkehistoriatietojen selvittely vei kohtuuttomasti aikaa vastaanottotyötä tekeviltä lääkäreiltä.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu

Sisältö