AKT:n Timo Räty suututti automiehet – lakkoavustuksia vain ahtaajille

Kotimaa 29.5.2010 11:00

Timo Räty (sd) junaili vain ahtaajille hulppeat lakkoavustukset.

Timo Räty Timo Rädyn johtamassa AKT:ssa kärsitään työntekijöiden mukaan huonosta työilmapiiristä. Kuva Ville Männikkö

Ristiriidat varjostavat Auto- ja kuljetusalan työntekijäliiton AKT:n 10. kesäkuuta alkavaa edustajakokousta.

Autonkuljettajat syyttävät puheenjohtaja Timo Rätyä (sd) epäsolidaarisuudesta viime talven lakoissa.

He kokevat, että Räty asetti ahtaajien edun kuljettajien edun edelle.

Autoväkeä harmittaa, että AKT maksoi ahtaajille yli kuusi kertaa suuremmat lakkoavustukset kuin mitä kuljettajat saivat.

”Ei se mennyt oikein. Kumipyörämiehille maksettiin 16 euron lakkoavustus jokaiselta viikonpäivältä. Kun autolakko oli ohi ja satamalakko alkoi, korotettiin lakkoavustuksia”, paheksuu AKT:n rahankäyttöä valvovan tilintarkastusvaliokunnan jäsen Kari Torvinen (sd).

Ahtaajat eivät joutuneet kitkuttelemaan 16 eurolla. Räty junaili heille sadan euron avustuksen jokaiselta viikonpäivältä. Päälle tuli vielä lounasraha, joka koski myös lakkolaisten perheenjäseniä. Jopa seitsenhenkisiä perheitä aterioi lakkoviikkoina AKT:n piikkiin.

”Kai automiehet saavat samat edut seuraavassa lakossa”, ironisoi AKT:sta helmikuussa eläkkeelle jäänyt sopimussihteeri Väinö Lahtinen (sd). Alimman palkkaluokan ahtaajat ylsivät lakkoilemalla parempiin ansioihin kuin työssä ollessaan.

Torvisen mukaan Räty toi ahtaajien luksusavustukset AKT:n hallitukseen itsevaltaisesti, jo päätettyinä asioina: ”Vastarintaa ei syntynyt. Se oli nopea kokous. Hallituksen jäsenet tottelevat Rätyä säilyttääkseen paikkansa ja etunsa.”

Lahtisesta Rädyn junailemat huimat lakkoavustukset antoivat ”kirveen työnantajien käteen”.

”Inkeroinen alkoi taas paheksua ay-jäsenmaksujen verovähennyskelpoisuutta”, hän sanoo tarkoittaen EK:n työmarkkinajohtaja Eeva-Liisa Inkeroista.

AKT:n talouspäällikkö Marko Piirainen (sd) ei kommentoi lakkoavustusasiaa.

Talouspäällikkö lähtee

Autonkuljettajien tyytymättömyys tuo lisäsävyjä Rädyn viime aikoina saamaan kritiikkiin. SK uutisoi maaliskuussa, kuinka tämä alistaa toimistonsa henkilökuntaa.

”Kyllä työilmapiiri on ollut täällä ongelma jo pitkään”, myönsi työsuojeluvaltuutettu Pertti Sulasalmi (SK 11/2010).

SK:n uutisoima Rädyn epäasiallinen käytös johti AKT:n toimistolla järjestettyyn kriisipalaveriin. Kritiikin kohde ei siihen kuitenkaan osallistunut. Räty ei ole tiettävästi reagoinut mitenkään saamiinsa ankariin moitteisiin.

Entinen sopimussihteeri, 59-vuotias Lahtinen katsoo sairastuneensa ja joutuneensa eläkkeelle juuri Rädyn käytöksen takia.

”Olisin AKT:ssa ehkä edelleen, jos hän olisi toiminut toisin.”

Talouspäällikkö Marko Piirainenkin jättää AKT:n elokuussa. Piirainen ei kommentoi, vaikuttiko Rädyn johtamistyyli hänen päätökseensä hakeutua Työväen sivistysliiton hallintopäälliköksi.

Lahtinen ei anna Rädyn kaudesta korkeaa arvosanaa. Esimerkiksi AKT:n maksavien jäsenten määrä oli vuonna 2001 lähes 41 000. Viime vuonna se oli enää 37 700: ”Alan työpaikkojen määrä on pysynyt kuitenkin ennallaan.”

AKT jäi myös kauas tavoitteistaan niin autoliikenteen kuin ahtaajien lakoissa.

”Pojalla on paljon opittavaa”, Torvinen tokaisee.

Räty saa silti edustajakokoukselta jatkopestin.

”Hän osaa pitää avainhenkilöt, pääluottamusmiehet ja hallituksen jäsenet tyytyväisinä.”

SAK:lainen AKT on Suomen vahvimpia ammattiliittoja. Se voi lakoillaan pysäyttää lähes kaiken ulkomaankaupan. Satamien ahtaajat ovat erityisasemassa viennin ja tuonnin tyrehdyttämisessä.

Lue SK:n muut jutut AKT:sta täältä.

Aiheesta lisää:
AKT:n Räty puolustaa ahtaajien huimia lakkoavustuksia (Suomenkuvalehti.fi 28.5.2010)