Uusi Suomen Kuvalehti -sivusto

Ei homopareille

Koulukinkku
Blogit Järki ja tunteet 16.9.2011 14:12

lukiolaiset jaksavat hämmästyttää minua
vilpittömällä energiallaan
ja tiedän olevani erittäin etuoikeutettu
kun saan paistatella kerralla
36 silmäparin voimakentässä

käsittelimme naimisiinmenoa
ja oppikirjassa oli kysymyksiä aiheesta

1. Aiotko mennä joskus naimsiin?
juuso: kyllä
milla: juu-u

2. Millaiset häät haluat?
viivi: pienet
mikael: pienet

3. Missä voit tavata sen oikean?
aki: missä vaan
kasper: yökerhossa
mira: olen jo tavannut hänet

4. Millaisia ominaisuuksia arvostat kumppanissasi?
sami: en tiiä
ope: sano jokin
sami: no..
ope: kaunis, rikas?!
sami: hyvä huumorintaju
kristian: rehellisyys

ja läpäisee opettajan rävähtämättömällä,
tinkimättömällä katseellaan

5. Minkä ikäisenä voisit asettua aloillesi?
leevi: kolmekymppisenä
mirka: en koskaan, haluan olla vapaa

6. Pitäisikö vanhempien valita kumppani lastensa puolesta
kaikki: ei, päänpudistuksia
(no, yhtään maahanmuuttajaa ei ollut paikalla)

7. Mikä on onnistuneen avioliiton salaisuus?
mona: emmää tiiä
niko: true love

ja lopuksi

8. Mitä mieltä olet homoavioliitoista?
henri: en oikeen tykkää
ope: okei, meidän varmaan pitää
laajentaa perspektiiviä tässä
vaikka jokaisella on oikeus omaan mielipiteeseensä –
no jos kuvitellaan tilanne, että sinulla on kaksi lasta,
vaikka tyttö ja poika, ja poikasi tulee sanomaan,
että iskä saanko esitellä,
tässä olisi poikaystäväni jani…
henri: ei, ei…
julius: en pidä sitä luonnollisena
ope: ööh ???

olen kyllä noteerannut juliuksen kaulassa ison ristin
mutta luulin sitä gangstakoristeeksi

ja jäin miettimään kiirehtiessäni valvomaan
avaruusaiheista äidinkielen ylppäriä
miksei universumissa ole kaikille tilaa?

Koulukinkku

Keskustelu

”…vaikka jokaisella on oikeus omaan mielipiteeseensä”

Tuosta tulikin mieleeni: suomen kieleen pitäisi kehitellä osuva vastina englannin termille ”patronize”.

See on kyllä sellaiselle tapasuvaitsevaiselle aina melkoinen sokki huomata että aivan oikeasti on erilailla ajattelevia ihmisiä, kaikesta kivakiva-homo-hehkutuksesta huolimatta. Monet eivät tahdo ollenkaan päästä siitä yli ja siinä se sitten testataankin oliko se oma suvaisevaisuus vain silmälumetta vai aitoa muiden mielipiteiden kunnioittamista.

Homoavioliitot on nostettu Suomessa jonkinlaiseksi demokratian koetinkiveksi.
Sitä vain ihmettelen, että vaikka Ruotsissa homoavioliitot on sallittu, siellä avioitumisoikeuttaan on käyttänyt vain muutama sata homo- ja lesboparia.
Puolestani oikeus heille myönnettäköön Suomessakin, vaikka vaikuttaakin myrskyltä vesilasissa.
Onko ope on suvaitsematon Juliuksen mielipidettä kohtaan?

opettajana toimii ihminen, joka järkyttyy siitä että nuori haluaa uskoa absoluuttisiin arvoihin ja rehellisyyteen ja siihen että tähän liittyy nuoruuden ehdottomuudessa hieman särmiä.

Sen sijaan gansta-henkinen kukkoilu olisi ihan jees varsinkin kun siihen on vielä apinoitu suvaitsevaisuuden pintasilaus. Jokainen koulua joskus käynyt muistaa miten suvaitsevaisia murkku-uhoajat ovat erilaisuutta kohtaan.

Nyt käsi sydämen päälle, kumpi tyyppi kohdistaa homppeliin enemmän henkistä ja fyysistä väkivaltaa nurkan takana?

Nuori ajattelee opettajan tekemän kysymyksen koskevan oppilasta itseään. Sama, jos ope olisi kysynyt, oletko itse homo/lesbo. Muutenhan nuoret osaavat olla vapaamielisiä, mutta ei kannata ehdollistaa heitä ja heidän omaa identiteettiään vaiheessa, joka on vasta muovautumassa; tunnetusti silloin jokainen on jyrkimmillään ja puolustuskannalla mahdollisia arvostelijoita kohtaan.

Joten: tämä ko. ope on taitamaton ja pyrkii taas kärjistyksillään mitätöimään nuoria. Onko pedagogia, suvaitsevaisuus, psykologia hallussa hänellä itsellään?

Lapset ja nuoret ansaitsisivat aikuisia, joita voisi edes jollakin tasolla kunnioittaa. Ei käskystä eikä yleisen mielipiteen mukaan vaan välittämällä ja kohtaamalla nuoret avoimin mielin

Saa kai sitä homo olla, eihän tuo mitenkään sitä estä.

Ja jos oikein tarkkoja ollaan, on homoillakin yhtäläinen oikeus mennä naimisiin vastakkaisen sukupuolen kanssa kuin heteroillakin.

Eivät sisaruksetkaan saa mennä naimisiin, sekin lienee samanlaista syrjintää?

Miksi iso risti ei yhtäkkiä olekaan opettajan mielessä gangstakoriste? Onko hänellä todellakin näin stereotyyppisiä käsityksiä siitä, miten erilaisia elämänkatsomuksia edustavat ihmiset mistäkin ajattelevat? Vai kävikö asia ilmi oppilaan puheista, mutta ei päätynyt blogikirjoitukseen saakka? Muuten, homofobia lienee tavallista hip hop -kulttuurissa siinä missä konservatiivikristittyjen keskuudessakin.

Ja hypoteettiselle maahanmuuttajaoppilaalle on suotu mielipide järjestetyn avioliiton puolesta. Miten tällainen ajattelutapa tukee näiden oppilaiden integroitumista suomalaiseen yhteiskuntaan? Siis jos jo meidän odotuksemme on, että he seuraavat lähtökulttuurinsa täysin meikäläisistä eroavia tapoja? Vaikka juuri puolisonvalinnassa.

Ristikuulustelija tai koulumestari ei sovi keskustelujen vetäjäksi, etenkään ihmisen herkimmistä tunteista keskusteltaessa.

Itselläni herää kyllä kysymysmerkkejä, jos joku totea jotain tähän tapaan:

”okei, meidän varmaan pitää laajentaa perspektiiviä tässä vaikka jokaisella on oikeus omaan mielipiteeseensä -”

Lauseet tyyliin ”jokaisella on oikeus omaan mielipiteeseensä MUTTA meidän täytyy kuitenkin muuttaa ajatteluamme…” ovat sisäisesti ristiriitaisia. Sellaiset lauseet ovat antisuvaitsevaisia. Jokaisella on oikeus mielipiteeseen, ja pitää suvaita kaikenlaisia mielipiteitä, mutta sinun näkemystäsi ei sentään tule suvaita, vaan sitä pitää muuttaa… 🙂

Eikö olisi aiheellista myös kysyä:
1. Aiotko tehdä avioehtosopimuksen? (Tiedätkö mikä se on ja mihin tarkoitukseen?)
2. Tiedätkö, että aviopuolison velat ovat myös sinun velkojasi?
3. Tiedätkö, että avioeron sattuessa omaisuus jaetaan puoliksi, velat myös? – Siis ilman avioehtoa.
4. Kuinka monta prosenttia solmituista avioliitoista kariutuu? Luuletko, että sinulle voisi käydä niin?
5. Tiedätkö, mitä pitää tehdä, jos sinulle syntyy lapsi avioliiton ulkopuolella? Paperisota…

Näin nopeasti en nyt keksi kaikkia ’tiedettäviä juttuja’, joita avioliittoon liittyy, mutta oppimateriaalin tekijät niitä voivat varmasti kartoittaa vielä paljon lisää noiden muutamien ’hömppäkysymysten’ oheen.

Näitä luetaan juuri nyt