Koirakuiskaajan metodeista
minä en ymmärrä koirista mitään
mutta koirakuiskaaja cesar livin kanavalla
osaa asiansa
cesar pistää hankalat ja haastavat
koirat ja asiakkaat järjestykseen
sellaisella empatialla
että heikompaa itkettää
minusta tuntuu
että monet hänen opeistaan
olisivat suoraan sovellettavissa
oppilaisiin
vanhempiin ja
kollegoihin
opettajankoulutuslaitoksella opetettiin
kohtaamaan oppilas vähän sinne päin
muutamalla paperinmakuisella tilanteella
olen oppinut paljon kantapään kautta
mutta se reitti on aika raskas
ja täynnä yrityksiä ja erehdyksiä
muutama esimerkki:
oppilas ei välttämättä tule taululle/esiintymään
jollen ole vapauttanut tilaa ensin
menemällä itse kauemmas
ensimmäistä tehtävää tekemään kannattaa valita vahvin
koska muut seuraavat vahvimman esimerkkiä
jos oppilasta pyytää tekemään jotakin
hänen silmiinsä ei kannata jäädä tuijottamaan
ja odottamaan
että hän esim. poistuu luokasta
tai riisuu lippalakkinsa
siirry seuraavaan asiaan laskemalla katse hetkeksi
tai huomio kiinnitetään kokonaan toisaalle
panemalla vaikka CD pyörimään tai
avaamalla ikkuna
(kääntymällä hetkeksi selin oppilaaseen
saat lisähappea
eikä kumpikaan menetä kasvojaan)
kasvoihin suoraan tuijottaminen on haaste
ja minulla kesti kauan oppia
että auktoriteettini ei ole siitä kiinni
kumpi voittaa / on vahvempi
oppilaat arvostavat kuitenkin enemmän
rauhallista räyhäämätöntä esimerkkiä
kuin naama punaisena huutavaa ämmää
epäystävällisellä puheella
tai tivaamisella pääsee ainoastaan
ennenaikaiselle sairauseläkkeelle
näin jälkikäteen huomaan kaivanneeni
luentoja käyttäytymistieteestä
ja etenkin psykologiasta ja kehon kielestä
ihmistä/eläintä voisi lukea kuin avointa kirjaa
samaan tapaan
kuin cesar jäsentää koirien käyttäytymistä
hän havaitsee pienimmänkin
välähdyksen koiran silmässä
yksikään ele ei jää häneltä huomaamatta
lue YMMÄRTÄMÄTTÄ
olisi mukavaa tietää
miksi kollega ristii jalkansa jutellessamme
miksi oppilas suojaa käsillään sukuelimensä esiintyessään
mistä jalkojen, käsien tai pään eri asennot kertovat
haluaisin oppia havaitsemaan mikroilmeitä
ja ymmärtää oppilaitteni kehonkieltä paremmin
voidakseni välttää väärinkäsityksiä
tai muuttaa tarvittaessa opetukseni suuntaa
tai ennakoidakseni mahdollisia konfliktitilanteita
tarvitsen kipeästi käyttäytymistieteen
ja koulukuiskaajien apua
osatakseni suhtautua / helpottaakseni työtäni