Uusi Suomen Kuvalehti -sivusto

Homo homini lupus

Koulukinkku
Blogit Järki ja tunteet 22.8.2011 08:21

ihminen on eläin ja
nokkimisjärjestys on eläimille luontaista
siihen tulokseen olen tullut
vaikka helluntailaiset yrittivät
pitkään päätäni pyörittää

kun näen ihan pieniäkin lapsia leikkimässä
joku on aina pomo
ja muut seuraavat lauman johtajaa

ratsastin viime kesänä saarelle
jossa nuoret eestinhevoset saivat
nelistää vapaana ja opetella ryhmäkuria

nuorisojoukkio tuli tervehtimään lauman vanhimpia
eli meitä, aikuisia hevosia
olimme arvoasteikon ylimpiä
eikä kukaan nuoremmista hevosista lällättänyt

kun olimme lähdössä
näimme kaukana muista erillään olevan
aliravitun varsan

nuoret hevoset hyljeksivät sitä
ja tuntui kuin olisin seurannut tapahtumia
oman koulun pihalla ja käytävillä

jotakuta aina potkitaan
ja saa muita vähemmän
huomiota ja ruokaa

yritin miettiä syytä
enkä keksinyt muuta kuin että
tämäkin varsa oli väriltään poikkeava
(samanväriset hevoset viihtyvät laitumella keskenään)

vaellushevoset järjestetään jonoon niin
että nopein, kaunein ja vahvin hevonen
sijoitetaan aina kärkeen

jokaiselle vaellukselle lähdettäessä
marssijärjestys on mietitty tarkkaan
hevosten henkisten mittasuhteiden mukaan

sama pätee
tarhoissa
kouluissa
opinahjoissa
ja työpaikoilla

kotipihallanikin kissat käyvät
alituista valtataistelua
heikoimman on väistyttävä

samaisella pihalla katselin
kun yksikin lapsityranni
kurmuutti nuorempiaan
ja aina siltä kolmannelta
vedettiin ovi nenän edestä kiinni
tai hänet työnnettiin syrjään
eikä hän kelvannut kenellekään kaveriksi
ennen kuin vahvin poistui pihalta
(jos silloinkaan)

kesälomalta palattuani
seurasin tallityttöjä
jotka tivasivat kaverinsa hupparin merkkiä

onx toi seppälästä
kysyi kaunein

emmää muista mistä tää on
sanoi hiirulainen
mutta kehonkieli kertoi muuta

on se seppälästä
totesi porukan pomo myhäillen

no onko sillä jotain väliä
tyttö kysyi vaivaantuen

muut tytöt eivät vastanneet mitään
mutta kauneimman tukijoukot
halusivat yhtäkkiä väkisin kaivaa
vaatevalmistajan merkin esiin hupparin niskasta
heikoimman pyristellessä vastaan

joo
on tää seppälästä
laumanjohtajan hännystelijä riemastui

nokkimisjärjestystä = kiusaamista
ei saa kitkettyä
näyttäisi olevan geeneihin piirrettyä

Koulukinkku

Keskustelu

Näin sen on huomattu olevan.

Mutta sitä käyttäytymistä kannattaa yritää vaimentaa.

Tulokset kylläkin vaihtelee…

Siitä, miten asiat ovat, ei voi päätellä miten niiden pitäisi olla. On hirvittävää kaksinaismoralismia, jos vain katselee vierestä miten joku kurmoottaa heikompiaan ja toteaa, että näyttää olevan geeneissä, joo joo.

Tänä päivänä geeneistä on tullut ihmisten moraalinen Jumala. Ennen vanhaan puhuttiin siitä, että jokin asia tapahtui siksi, että se oli Jumalan tahto. Nykyään sanotaan, että se johtuu geeneistä, ei sille mitään voi! Mitä ihanaa kohtalonuskoa kumpikin tapa edustaa! Itse ei tarvitse olla kummassakaan tapauksessa missään vastuussa yhtään mistään!
Siinä suhteessa muslimit, helluntailaiset, ateistit ja kaikki muutkin hihhulit ovat samalla viivalla.

Ihmisen erottaa eläimestä nimenomaan valinnan vapaus; ihminen kykenee – jos niin haluaa – päättämään itse omista tekemisistään ja siitä millaisen käytöksen hyväksyy kanssa ihmisiltään, ja itseltään.

Ihmistenkin marssijärjestyksen pitäisi olla niin, että joukon johdossa olisi aina henkisesti kehittynein yksilö. Ihminen isolla I:llä eikä mikään eläin.

Minäkin olen nähnyt ja kuullut etäämpää, miten valtaa käytetään lasten leikeissä, ilman että olisin mitenkään voinut puuttua asiaan.

Kun ope huomaa, että joku jätetään yksin seinän vierustalle, hän ei voi mennä sanomaan ”jumankaut, te olette myös X:n kanssa!” Tervetuloa yläkouluun yrittämään, E. Kant.

Ystäväksi ei voi ketään määrätä, voi vain surra tai toivoa, että kaksi reppanaa löytäisivät toisensa.

Kun ihminen haluaa – kaikesta koulutuksestaankin huolimatta – jäädä käytöksessään ja asenteissaan eläimen asteelle, se on ihan oma valinta. Onhan ihminen eläin ja harvemmat taitavat yltää sen korkeammalle.

Ei kai silloin kannata puuttua mihinkään älyllisin ja eettisin perustein huomattuihin epäkohtiin. Tosin on muistettava, että ne omat perilliset tai rakkaat (lapset, vanhukset ym.) voivat olla niitä tulevaisuuden syrjittyjä ja nokittuja ja sen on itse hyväksynyt omalla käytöksellään. Ehkä karman lakikin on totta!

Sanonta ’Kaveria ei jätetä’ on aikansa elänyt ja epäselvä – ainakin niille, joiden kielellinen kyky on jostain syystä heikko.

Kaveriksihan luokitellaan lähes ystävä. Mitä erikoista on siinä, jos ystävää ei jätetä (pulaan) esim luokassa tai muussa ryhmässä? Sanonnan tulisi kuulua ’Ketään ei jätetä’. Silloin se kertoisi ymmärtämättömillekin paremmin sen, että vaikka ei ole tarvis olla ylin ystävä kaikkien kanssa, oikeudenmukainen kohtelu jokaista kohtaan on paikallaan. Vai onko tämä liikaa vaadittu ihmisiltä?

@Ymmärtämättömyydestä perimmältään kyse: juuri siitä on kyse silloin kun väitetään, ettei asialle voi mitään, vaan se on geenien/jumalan/kohtalon tahto. Oikeasti ihmisellä on kyky tehdä valintoja perustuen hänen omaan harkintaansa ja siitä on pohjimmiltaan kyse.
Ihmisen erottaa eläimestä juurikin tämä kyky, joka tänä päivänä halutaan tieten tahtoen unohtaa! Luullaan, että ihminen on silkka eläin vailla mitään tahtoa tai käsitystä siitä mitä valinnoista seuraa! Onhan se tietty helppoa, mutta kyllä se asettaa ateistit samalle viivalle uskovien kanssa; molemmat yhtä kohtalonuskoisia.
Vaikka näet yläasteella oppilaita hakattavan/hakkaavan, sinun ei tarvitse hyväksyä sitä! Siitä on kyse. On kokonaan yksi asia voitko tehdä asialle mitään, mutta HYVÄKSYÄ se geeneistä/jumalasta/kohtalosta johtuvana on kokonaan toinen asia.
Ja jos ateistit oikeasti ovat sitä mieltä, että geenit johtavat meitä, he eivät ole yhtään uskovia parempia ajatuksissaan.
Riippumatta siitä seisovatko he yläasteen pihalla katselemassa vierestä heikompien hakkaamista vaiko eivät.

Terveisin ihminen (ei eläin) jota pieksettiin lähes joka välitunti.

On ikävä kuulla, että E. Kantia hakattiin koulussa. Oliko aikuisia näkemässä? Tavallisesti kiusaamista harjoitetaan lasten kesken, kun aikuiset eivät ole paikalla.

Itse en todellakaa katso vierestä, jos jotakuta hakataan, puuttumatta asiaan. Mutta yksin jättämiselle ja (usein tyttöjen) nälvimiselle (ks Seppälän huppari -episodi yllä) on todella vaikea tehdä mitään. Vaikka kuinka sanot, että ketään jätetä, niin jättävät ne kumminkin.

Tämänajan muodikas geeniselittely päivänselvään vastuuttomuuteen on saanut aivan selvästi taikauskon piirteitä.

Tämä taikausko on jopa siirtynyt paikkapaikoin tieteellisen kaavun taakse, puhumaan puutaheinää jostain salaisista ”geenivoimista” jotka kaappavat sopivan paikan tullen ihmismielen valtaansa. Voi herranen aika mitä kaikkea meille uskotellaankaan, jos vain kaiken uskoisimme.

Aika ikävä kuulla, että opettajat ajattelevat näin. Ei ihme ettei kiusaamista saada kitkettyä koulusta. Ihminen on toki eläin, mutta eläimistä poiketen ihmisellä on myös kulttuuri, moraali, ymmärrys tulevaisuudesta ja minuudesta sekä kyky empatiaan. Tai ainakin pitäisi olla. Tällaisella evoluutiopsykologiaroskallahan saa toki seliteltyä kaiken niin, että millekään ei oikeastaan voi mitään, joten miksi edes yrittää.

Mitä hyvää voi odottaa opettajistolta, joka toteaa lapsen vanhempien koulutuksen olevan suurin selittävä tekijä lapsen hyvään koulumenestykseen. Mihin me enää tarvitsemme opettajia?

No voi hyvää päivää miten ohi on kirjoituksen ydin useimmilta on mennyt. Eihän missään koulussa yksikään opettaja seiso tumput suorina vieressä katselemassa kun lasta hakataan. Eivätkä opettajat seiso toimettomina silloinkaan , kun kyse on hiljaisesta eristämisestä.

Eiköhän asian ydin ollut siinä, että VAIKKA yrität kaikkesi saadaksesi muut tytöt ottamaan sen yhden mukaan juttuihinsa, niin se eristäminen sitten vaan suoritetaan jatkossa vielä paremmin näkymättömissä.

Haluatteko te tahallaan ajatella opettajien olevan julmia, tyhmiä ja osaamattomia?

Moi ihminen ei ole eläin Jumala loi ensimmäisen ihmisen adamin ja hänen kykiluustaan teki naisen nimi adam tarkoittaa maa eeva elävä .se on sielun vihollisen eksytys koko kehitys oppi jo ensimmäinen ihmis pari olivat saman näköisisä kuin nyky ihmiset.

Muistelen 70-luvun kerrostalon pihaa ja sitä lapsilaumaa jossa oltiin. Siellä ei ollut juurikaan totista kiusaamista, sellaista jolla joku saadaan pahoinvoivaksi. Enemmänkin yhyteisiä pelejä ja huumoria. Olihan siellä omat episodinsa, mutta ei mitään vakavaa. Lapsilaumat jakaantuivat yleensä n. 3-4 ikävuoden haarukkaan, eleensä oman ikäisten kiinnostuksen mukaan (pallopelit, piilo, ym. seikkailut, uiminen, lumisodat, mäenlasku…) Päälimmäiseksi jäi mieleen yhteinen huumori ja oli turvallista. Oli siellä omat hahmonsa, mutta ns. johtajuus meni enemmän kykyjen mukaan. JOku oli hyvä pallopeleissä, joku keräsi ja tunsi kaikki mahdolliset hyönteiset ja respektiä tuli vähän siltä pohjalta…

Koulussa taas oli aivan toista. Siellä oli tyyppejä joita todella kannatti varoa. Ja se ”kunnioitus” tuli väkivallan uhan vuoksi. Näillä tulevilla vankilakundeilla ym. tyypeilä oli hännystelijänsä ja se teki tietyn pelon ilmapiirin luokkaan ja siellä oli myös pitkäaikaista kiusaamista.

Joku asia näissä ryhmissä poikkesi pahasti toisistaan. Toisessa oli ystävyyttä ja asioista johtuvaa johtajuutta. Toisessa ryhmässä johtajuus tuli väkivallan kautta. Siis demokratiaa tai diktatuuria ryhmän mukaan.

Hyvä, että jollain opettajalla on munaa myöntää edes nimimerkin takaa, että heikot ja arat lapset ne vain tallautuvat jalkoihin, eikä sille oikeastaan mahda mitään. Kouluampumisten jälkeen media on ollut pullollaan lässytystä siitä, miten yhteisöllisyys ja välittäminen tulevat kahmaisemaan syrjäytyneet nuoret takaisin ”yhteisön” pariin… Paskapuhetta – mitään tällaista ei tietenkään tule tapahtumaan, vaan yksinäiset lapset ja nuoret ovat yhteisöllisyyspuheidenkin jälkeen yhtä yksinäisiä kuin ennenkin.

”otakuta aina potkitaan
ja saa muita vähemmän
huomiota ja ruokaa”

”nokkimisjärjestystä = kiusaamista
ei saa kitkettyä
näyttäisi olevan geeneihin piirrettyä”

Asioihin voi puuttua jos haluaa.

Näitä luetaan juuri nyt