Uusi Suomen Kuvalehti -sivusto

Lukiolaisten oppikirjat bittimuotoon asap

Koulukinkku
Blogit Järki ja tunteet 29.7.2011 08:20

olen aitiopaikalla
ison firman palveluksessa
tuottamassa oppimateriaaleja

tosin hakkaan päätäni seinään
kun haluaisin lukiolaisten oppikirjat
ladattavaksi verkkoon
classware -osioon

niistä ei muka tule
talolle tarpeeksi tuloja

myykää mainostilaa

kaksinaismoralismi ei tässä nyt auta
koulut ovat jo nyt täynnä mainontaa piilossa ja ilman
alkaen virvoitusjuomajättien automaateista

myykää eettisesti perusteltua mainostilaa
opiskelijaa kiinnostaville tahoille
esim. kieli- tai valmennuskursseille
yliopistoille ja kaikille muille opinahjoille

yritykset voisivat tarjota harjoittelupaikkoja
tai hakea halukkaita vapaaehtoistöihin afrikkaan
liikunta- ja kulttuuripuolesta nyt puhumattakaan

kustantajat voisivat tarjota/markkinoida/myydä
opiskelijaa hyödyttäviä applikaatioita
vaikka kitaransoittoalkeet stressinpoistoon
näin hallitse taloutesi -ohjelman
tai sanakirjoja jos eivät muuta keksi

ladattavan kirjan hinta riippuisi tietysti
mainosten määrästä vrt spotify

luen hesarin
ilta-sanomat
ja guardianin
sujuvasti aamulla/päivällä/illalla kännykästä

ai että sitä ihanuutta
kun ei tarvitse miettiä mitä laittaisi päälle
kun menee postilaatikolle hakemaan lehteä

viime talvena vielä kahlasin kinoksissa
pelkkä aamutakki päällä
nilkat kihelmöivät pakkasessa
ja pelkäsin että liukastun jäisellä pihalla
kalkkunaiset ketarat oikosena
pipari paljastuen

pidin taiten kiinni vuoroin autosta
ja elottomasta syreeninoksasta

nyt elämäni on muuttunut
digilehtien myötä

heti kun aamun ensi säteet
halkovat hämärää
haluan tietää mitä maailmassa
on sanottu tai tehty

pari klikkausta myöhemmin
olen kaikesta perillä
ampparit.com kertoo lisäksi
mitä kaikki muut ovat klikkailleet

se olisi opettajan unelmaa
että oppilailla olisi aina ”kirjat” mukana
he ottaisivat kännykkänsä/sormitiekkarinsa/kindlensä/läppärinsä esiin
ja tekisimme sujuvasti yhdessä
harjoituksia/keskusteluja/kuunteluita
ihan mitä vain

mutta ei

nykyinen oppikirjaryhmänikin haluaa teettää
kaikki harjoitukset edelleen vihkoon
eikä teknisten vimpaimien käyttö oppitunneilla
ole suotavaa koska

a) opettajat itse eivät ole saaneet
niiden käyttöön soveltuvaa koulutusta
b) se eriarvoistaa oppilaita
c) kaikilla kouluilla ei ole langattomia verkkoja
d) kännyköiden käyttö koulussamme on ehdottomasti kielletty
e) tekosyitä riittää å-kirjaimeen saakka

keneltä se on pois
jos perinteisen rinnalla on tarjolla uutta
edullisempaa ja ekologisempaa

paperiin perustaminen on menneen talven lumia

kirjat ja pokkarit sopivat laiturinnokkaan ja riippumattoihin
mutta koululuokkiin tarvitaan joustavampia vaihtoehtoja

 

 

Koulukinkku

Keskustelu

Meidän koulussamme on vain yksi virvoitusjuoma-automaatti, nimittäin kahvimaatti. En ole koskaan nähnyt siinä minkäänlaista mainosta (ellei neverheard-kahvimaattifirman logoa mainita). Tuotteet on nimitty erittäin neutraalisti ”kahvi” jne.

Muuta piilomainontaa näen lähinnä muiden oppilaiden vaatetuksessa, mutten ymmärrä miten se jotenkin oikeuttaisi oppimateriaalien muuttamisen mainosrahoitteiseksi. ”Koska mainoksia on kuitenkin, ei sillä väliä vaikka niitä olisi lisääkin?*” Minua lähinnä moinen ”oppikirja” v____taisi, parhaassakin tapauksessa homma tuntuisi lukion äidinkielen tunnilla vähintäänkin absurdilta yrittäessämme analysoida mainosten kätkettyjä viestejä … mainoskoristetuilla oppimateriaaleilla.

Epäilen että kun oppilas kaivaa multimediahärpättimensä esiin, harva ryhtyy tekemään sujuvasti harjoituksia, kuunteluita tai vastaavaan, ja aktiviteetti keskittyy siihen ”ihan mitä vain” -osioon, opetuksesta viis, ainakin koulutovereideni tähänastisen käytöksen perusteella.

Sinänsä hämmästelen miten kännykän piskuiselta näytöltä tekstin tihrustaminen tuottaisi jotain lisäarvoa paperimediaan verrattuna (kannettavat vielä ymmärrän), esimerkiksi äidinkielen tunnilla joilla luetaan suhteellisen pitkiäkin tekstejä tweettien sijasta.

Omakotitaloasumisen ihanuudet** tai muutaman suht’ samaa maailmankuvaa vahvistavan uutislähteen seuraaminen tuntuvat hieman kaukaahaetuilta perusteilta kun puhutaan oppimateriaaleista.

*) Käänteisesti: koska hiilidioksidipäästöjä kuitenkin on, voin huoletta ostaa katumaasturin?
**) Entäpä me jotka emme ole koskaan hilluneet jäisillä pihateillä vaan haemme hesarin lämmitetystä eteisestä?

Miten digitaaliseen koulukirjaan tehdään alleviivauksia tai reunahuomautuksia? Digitaalinen kirja on myös kuluva laite ja siitä tulee elektroniikkajätettä ajan mittaan. Paperi sentään palaa puhtaasti ja sitä kasvaa Suomen metsistä.

Garbage,
Melkein jokaisessa sähkökirjojen lukulaitteessa / ohjelmassa on mahdollisuus alleviivata ja tehdä muistiinpanoja / reunahuomautuksia. Se ei ole ongelma.

Arvoisa ope.
Odota viela hetki.
Presidenttinahan tulee olemaan joko Eva Bid…Biuauiudet tai Sofi Oksanen.
sitten katkera maailmankuvasi on kohdallaan.

Mainosrahoitteisuutta en kannata, mutta voihan ne kirjat silti maksaa ihan aidosti. Toinen oikein hyvä vaihtoehto ainakin alkuun ovat isoissa kaupungeissa yliopistotyyppiset kurssikirjastot joista kurssin kirjan saa lainaan sen ajaksi ilmaiseksi.

Kommentti erääseen yksityiskohtaan: Valmennuskursseja ei pitäisi olla olemassakaan. Ne asettavat hakijat eriarvoiseen asemaan asuinpaikan ja varallisuuden perusteella. Sellaiset pääsykokeet, joissa valmennuskursseista voi olla hyötyä, pitäisi myös lopettaa ja korvata pelkästään soveltuvuutta ja motivaatiota mittaavilla testeillä. Tietopuoliset valmiudet opiskeluun ovat riittävästi todennettavissa yo-tutkinnon tuloksilla. Näin ajattelen entisenä lukion opona.

25 oppilasta joille jokaiselle annetaan läppäri. lopputulos: 3 tekee muuta kuin surffaa netissä tai pelaa. koulun funktio nykymaailmassa on pikemminkin sulkea ulos informaativirrasta ja pakottaa keskittymään oleelliseen

noin jokaisella on nettiyhteys ja netissä on jo tällä hetkellä huomattavasti enemmän ilmaista ja laadukasta tietoa kuin tyypillisessä lukion oppikirjassa. lopputulos part deux: nettiä käytetään facebookiin, pornoon, musiikin lataukseen jne.

oppimisesta ei koskaan tule leikkiä vaikka alla olisi kuinka innovatiivinen järjestelmä taikka systeemi, se tulee aina olemaan haastavaa. ja ihminen keskittyy parhaiten kun silmien alla on pelkkä teksti, kun poistetaan opiskelutilanteesta mahdollisuus ajautua sivupoluille

Entä jos me opettajat vain rupeaisimme kirjoittamaan omia oppikirjoja porukalla, ja laittaisimme ne pdf:nä verkkoon ladattavaksi pientä maksua vastaan? Sitten sen voisi joko antaa opiskelijoille ladattavaksi tai tulostaa / tilata pikapainosta kaikille oppikirjat.

Kaikki oppikirjat bittimuotoon! Tekstin höysteeksi mahdollisimman paljon monimediaista materiaalia. Tarvitaan kuvaa, tekstiä, ääntä, mahdollisuus linkittää ja ”jatkaa” oppikirjaa internetissä olevalla asiaan liittyvällä materiaalilla. Tehtäväkirjat ja staattiset painetut oppikirjat vetelevät viimeisiään. Maailma on muuttunut ja muut maat ajavat ohitsemme, eikä vaan PISA-tutkimuksessa jos emme seuraa kehitystä. Lukutaito on tänä päivänä muutakin kuin aakkosten lukemista kirjasta. Elämme informaatioyhteiskunnassa, jossa lasten ja nuorten tulee oppia ymmärtämään, hakemaan ja jäsentämään tietoa. Bitti-muotoinen materiaali, joka on laajennettavissa kokonaisuuksiksi olisi omiaan tukemaan oppimista.

ai että ku olis saanu tiatsikaa räplätä koko koulun. olisin muuten varmaan paras quakelivessä, mikäli kirjoittajan- kalkkis edes tietää mikä se on?

niin, ja se tietokoneiden vertailu todellakin eriarvoistaa oppilaita, jupeilla on applet ja silleen…

Mahtavaa, että kirjoittaja on näin uudistushenkinen. Kaikille läppärit kainaloon ja oppitunnille, minusta koko paperille kirjoittamisen voisi unohtaa. Ensinnäkin, muistiinpanojen tekeminen tietokoneella on niin tavattoman paljon helpompaa kuin käsin ja toiseksi oppitunnin kuluessa pystyy myös kätevästi tekemään tilapäivityksiä esimerkiksi facebookissa. Oikeaa simultaanioppimista!
Alakoulusta lähtien lapsille pitäisi opettaa kymmensormijärjestelmää, vanhan käsinkirjoittamisen sijaan. Mihin käsinkirjoitustaitoa enää edes tarvitaan?
Puolestaan paperin epäekologisuuteen liittyvä seikka on aivan kammottava, jätetään metsämme rauhaan ja annetaan puiden olla individualisteja. Kun jokaisella on kone koulussa mukana, niin onhan se nyt paljon ekologisempi ratkaisu kuin kirjat – ottaen huomioon vielä seikan, että nykykoneet ovat niin tavattoman kestäviä.
Internetkin on varmasti ikuinen ratkaisu ja siihen meidän kannattaa kaikki luottomme laittaa. Epäilen, että se ei tule ikinä kaatumaan.
Kyllä, kannatan että koko suomalainen koulujärjestelmä siirretään kertaheitolla bittimuotoiseksi, niin pysymme varmasti siellä PISA-tutkimusten kärjessä. Silläkin kun on tässä elämässä niin valtavasti merkitystä.

heh kirjoitti: ”koulun funktio nykymaailmassa on pikemminkin sulkea ulos informaativirrasta ja pakottaa keskittymään oleelliseen”

Hyvin sanottu.

Terve Koulukinkku, mielenkiintoinen avaus. Olen tästä kaverini kanssa keskustellut muutamaankin otteeseen. Juuri näinhän meidän pitäisi suuntautua. Mikä parasta, suomalaisten koululaisten hyvä kielitaito avaisi ison määrän maailman oppimateriaalia helpompaan käyttöön jos se olisi tarjolla luokissa yms.

Onko ao. linkki jo tuttu?
http://www.khanacademy.org/

Näitä luetaan juuri nyt