Uusi Suomen Kuvalehti -sivusto

didi dyy dyy didi dyy dyy didi dyy dyy dii

Koulukinkku
Blogit Järki ja tunteet 13.1.2010 07:42

Älkää soittako lapsillenne kouluun.

piip piip pipperi pii
tööt tööt tömpsis tömpsis
digidigidigidigi dong
ja muut mäkitorpat
kesken oppitunnin
saavat minut pillastumaan

äiti soittaa, äiti soittaa, voinko vastata
joka ikinen tunti sama juttu
vaikka pyydän äänetöntä soittoääntä

et voi, vastaan kylmästi
jos on joku hätätilanne
niin odotetaan rehtorin kuulutusta

mitä asiaa voi olla omalle lapselle
joka päivä kello 8-13 välisenä aikana?
minäkin kaipaan työrauhaa
enkä ole ainoa jonka otsasuonet pullistuvat
kyllä siitä kärsivät oppilaatkin
toistuvasta puhelinterrorista

koska en tiedä vastausta
niin kertokaa minulle:
pitäisikö minun antaa lastenne vastata
joka ikiseen puhelimen ynähdykseen
kun teillä on jatkuvasti asiaa heille

voisiko ajatella
että ottaisitte kopion lukkarista koneelle (löytyy Wilmasta)
ja soitatte välitunnilla
jos asialla on pirunmoinen kiire?

Tai tekstatkaa mieluummin.

Erityisesti toivon vastausta
Maxin, Emman, Annan ja Villen vanhemmilta.

Yhteistyöterveisin

lastenne ope

 

Koulukinkku

Keskustelu

en liene kenekään noista vanhempi…

Näitä on kiintoisaa lukea. Yhtä vain ihmettelen, miten arvoisa K.k. on joutunut moiseen Harlem-maiseen ympäristöön. Jo täällä pk-seudun kehyskunissa koululaisten elämä lienee paratiisillista verrattuna noihin juttuihin. Kaikki tietämäni lapset menevät mielellään (tai ainakin menevät) kouluun ja omien lasten kertomana koulu vaikuttaa aivan ok paikalta. Yksi lapsistamme kävi jonkin vertaissovittelu kurssin (1pv) mutta ei tietääkseni ole joutunut vielä soveltamaan oppia. Näyttävät siellä jotain oppivankin, läksyt puuhaavat yleensä keitiön pöydän ääressä ja vanhempien illoissa palaute opettajalta on hyvää, en tarkoita erityisesti meille vaan kaikille. Varsinaisia kiusaamisjuttuja en ole keltään kuullut, tosin joskus on jotain ”pilarisoitto” asioita tullut esille, tms aika pientä.

Tuskin minä ihan ulkona hommasta olen, onhan tässä useampi peruskoululainen omassa talossa, ja tunnen useita muita koululaisten, luokkakaverien, vanhempia. Välillä koulumaailma vain tuntuu K.k. kertomana kovin synkältä paikalta. Vai onko Suomi heti Kehä III ulkopuolella jo eri maata?

KK kirjoittikin, että on töissä ”paremmalla puolella” Helsinkiä. Toisaalta tapahtumat sijoittuvat käsittääkseni yläasteelle, joka on omanlaisensa ympäristö.

Omiakin lapsia on ”paremman puolen” (Helsingin kantakaupunki) koulussa. Mitähän tässä nyt sanoisi. Onhan koulu itsessään perinteikäs, ja opettajasta olisi oikeastaan pelkkää hyvää sanottavaa, mutta kyllä nuo kiusaamisjutut on ihan arkipäivää. Omaisuuteen kajoamista jo ala-asteella, ihan kunnon nettikiusaamista jne. Osa kohdistunut omaan lapseen ja osaa tullut seurattua sivusta. Joihinkin juttuihin olen puuttunut kunnolla, osa on sellaisia että lasten täytyy mielestäni opetella selvittämään niitä itse.

Sitä ei edes itse tajua miten kehittyneitä niin pienetkin lapset välillä voi tuossa kiusaamisessa olla. Se hellanduudeli joka vain kokeilee rajojaan, voi kyllä osata aika nerokkaasti rakentaa vaikka netissä hienot kiusaamiskuviot. Olin äimistynyt kun sain selville – työskentelen alalla joten juuri siksi tämä osaaminen teki todella vaikutuksen. Tapauksen yksityiskohtia ei huvita tässä eritellä, mutta sanon vaan, että ottakaa aikuiset selvää mitä kakaranne netissä tekevät. Itse aion seuraavalla kerralla viedä tämäntyyppisen asian poliisille ihan vaan siksi, että vanhemmillekin kirkastuu millaisilla asioilla leikitään.

Nettikiusaamisessa tullaan vielä näkemään monta mielenkiintoista juttua.

En tiedä noista illoista.. puhutaanko niissä kiusaamistapauksista? Minun kokemukseni mukaan ei.
Onko kaikilla opettajilla tarmoa ottaa asioita esille, vai parkkiintuuko nahka ja voittaako välinpitämättömyys? Onko oikein odottaa, että opettaja kantaa 30 ihmisen asioita työpäivän ulkopuolella ja (esimerkiksi, tarpeen vaatiessa) antaa vanhemmille negatiivista palautetta, pitää kehityskeskusteluja, valmentaa vanhemmuuteen? Kuinka paljon tämmöistä coachausta sisältyy opetussuunnitelmaan?

Itse kasvoin kauempana ja olen nähnyt sitä Kehä III:n ulkopuolta. Ei sekään kauttaaltaan mikään lintukoto ole.

joo, ok. Tuo hyvin menee oli vain oma kokemus, omista lapsista, omasta koulusta (2kpl). Uskon kyllä kiusaamista tapahtuvan, mm olen joskus tilannut Koulurauhaa-lehteä. Ja opettajien työhön kohdistuvat paineet, ainakin Helsingissä. Kysymys oli että onko isokin ero Kehä III sisä- ja ulkopuolella?

Täällä (Kehä III ulkona) opettajien pysysvyys näyttää hyvältä, eivät ole kysyttäessä puhuneet kiusaamisista lapsiin tai opettajiin itseensä (joo, niinhän ne aina sanoo, eikä sitä todella ole aina helppo nähdä) mutta minusta se vaikutti uskottavalta. Näin ei varmaan ole toki kauttaaltaan lintukodossakaan. Mutta olisi hyvä nähdä oikeita selvityksiä asiasta, ja sitäkin että mahdollisia hyviä paikkoja katsottasiin sillä silmällä että miksi ne on hyviä. Mediassa näkyy helposti vain huonot.

En halua vähätellä K.k:n kokemuksia, ne ovat kuitenkin juuri Kehä III sisältä. Ja toivottavasti K.k. edelleen kirjoittelee, olen lukenut ne varmaan kaikki.

Näitä luetaan juuri nyt