Lahjakkaat ja lahjattomat
Tiedätkö sinä missä ryhmässä lapsesi opiskelee?
minulla on pieni ruotsinryhmä
astetta levottomampia kuin muut
mutta välittömiä ja suorapuheisia
suorastaan hauskoja
ihmettelin ryhmän kokoa
ja kiittelin työnantajaani siitä
että Virkkusen korvamerkityt rahat
on käytetty ryhmäkokojen pienentämiseen
kollega totesi
että hän ottaa tuon isomman ryhmän
(ryhmät jaetaan mulle sulle periaatteella
ja sijaiselle jää mappi ö)
perjantaina ryhmän hiljaisin ja ujoin tyttö ikinä
kysyi kahden kesken
että opettaja oletko meillä ensi vuonna
miten niin? skeptikkona epäilin metodejani
ei vaan päinvastoin, tyttö vastasi
jatkathan ensi vuonna?
toivottavasti, vastasin
koska en tiedä
määräaikaisuudestani en puhunut mitään
loppupäivän lensin siivillä
mutta minua harmitti
että olen heillä jo toinen opettaja lyhyen ajan sisällä
alkavat varmistella tuttua ja turvallista jatkuvuutta
jo ensi lukukaudeksi
meillä oli tämän ryhmän kanssa takkuinen alku
ja inhosin mennä ko. luokkaan
mutta nyt sujuu
ja odotan tämän ryhmän tunteja
etukäteen!
olemme sopineet
että jos heidän lamppunsa syttyvät
(se on se ahaa -hetki)
niin läksyä ei tule
mutta tänään lehahdin punaiseksi
kesken tunnin
MYÖTÄHÄPEÄSTÄ
kun tajusin
että luokka oli jaettu kahteen ryhmään
taitojen ja käyttäytymisen perusteella
se, että minulla on ”vaativat asiakkaat”
ei todellakaan haittaa
koska minä viihdyn
mutta heitä varmaan pännii
että on olemassa selkeä jako
me ja nuo toiset
eli heikot ja lahjakkaat
olen törmännyt ilmiöön
monta kertaa
tällainen jaottelu on kiellettyä
mutta siitä ei välitetä
jako ”tasokursseihin” naamioidaan taitavasti
joustavaksi sanapöhöksi
arvalla vain ei ole mitään osuutta
kun leimaa lyödään oppilaan otsaan