Ovatko yrittäjät rokkitähtiä?

Profiilikuva
Kirjoittaja on toimittaja ja startup-liikemies.

Minulla on unelma. Pidän keynote-puheenvuoroa maailman suurimmassa konferenssissa, strobot vilkkuvat ja osa yleisöstä pyörtyy. Esityksen päätteeksi konfettitykit ampuvat tuhansia käyntikorttejani ilmaan ja ne satavat kiljuvan yleisömeren syliin.

Sitten herään. Tulen toimistolle polkupyörällä ja alan käydä läpi kuitteja. Erottelen Alepan kuitista kahvin verovähennyksiin. Juhla Mokka 3,49 € sisältää arvonlisäveroa 68 centtiä, minkä kirjaaminen on pienyrittäjälle tärkeää.

Google-haulla ”entrepreneurs rock stars” tulee yli miljoona osumaa. Meidät on huumattu uskomaan, että yrittäjät, erityisesti startup-yrittäjät ovat tämän ajan rokkitähtiä. Viimeksi eilen Kotimaa Oy:n entinen toimitusjohtaja Jaakko Tapaninen totesi 50-vuotishaastattelussaan yrittämisen olevan uusi rock ’n’ roll. Nauratti.

On Tapanisen heitossa jotain tottakin. Maailmanluokan menestyminen yrittäjänä on yhtä vaikeaa kuin lyödä läpi bändinsä kanssa kansainvälisesti. Suurin osa rokkiunelmista kaatuu tai jää tuhruiseksi puurtamiseksi. Sama homma yrittämisessä. Moni rokkitähti vaikuttaa myös ihan tavalliselta tyypiltä, samalla tavalla kuin Piilaakson miljardööri pukeutuu huppariin.

Mutta yksi asia erottaa rokkitähdet ja yrittäjät. Se on kiima. Kun musiikkimaailman supertähti nousee lavalle, yleisö haluaa häntä, koska hänen musiikkinsa menee ihon alle, alitajuntaan ja tuntuu nivusissa. Kun taas jackpottiin osunut startup-tyyppi narisee mikin takana, yleisö etsii reseptiä omaan menestykseensä, jolloin kutina tuntuu lähinnä aivoissa.