Voiko somevaikuttaja puhua vapaasti?

Profiilikuva
Kirjoittaja on toimittaja ja startup-liikemies.

Juttelimme keskiviikkona Ylen aamutelevision #jälkidigi-osiossa  somevaikuttajista ja paljastin olevani setä. Väitin – vastoin parempaa tietoa – että vaikuttajamarkkinointi eli somejulkkisten käyttäminen tuotteiden markkinoinnissa olisi edullista, kun parhaimmillaan riittää, että ostaa liput rockfestivaaleille. Olin väärässä, minkä voi todeta katsomalla ohjelman Areenasta.

Aloin lähetyksen jälkeen pohtia, mikä tässä influencer-mainonnassa meikäläisen kaltaista kolumnistia ja nettisetää häiritsee. Tai siis mikä nykyajassa häiritsee.

Sosiaalisen median kuuluisuudet kuten tubettajat ja insta-tähdet ovat tärkeitä hahmoja. Heidän sanaansa uskotaan ja tuotteiden markkinointi heidän kauttaan on tehokasta.

Influencereiden viestintä vaikuttaa rehelliseltä puheelta, mutta tietty laimeus häiritsee

Somevaikuttajat ovat muuttaneet mediaa ja sen kulutusta viime vuosina paljon ja heistä on tullut läheisiä, jopa kavereiden korvikkeita monille nuorille ihmisille. Influencereiden viestintä vaikuttaa rehelliseltä puheelta, mutta tietty laimeus häiritsee. Voi toki olla, etten ole kohderyhmää enkä ole löytänyt oikeita kanavia, mutta silti pakko nillittää.