Viskifarssi saastutti sosiaalisen median

Viikonloppuna netissä riehuttiin viski-sanan kieltämisestä. Olipa tyhmää. Sääntelyn vastaisella kiukuttelulla suljemme silmämme oikeasti tärkeiltä asioilta.

Profiilikuva
Blogit Hupparihörhö
Kirjoittaja on toimittaja ja startup-liikemies.

Viikonloppu oli masentavaa aikaa sosiaalisessa mediassa. Kaikki #byroslavia-hastägiä viljelevät sopulit toitottivat statuksissaan viski-sanaa, koska Helsingin Sanomat kertoi Aluehallintoviraston kieltäneen viski-sanan yksityisissä blogeissa.

Sananvapauttamme ja erityisesti vapauttamme ryypätä mitä huvittaa oli loukattu. Vai oliko?

Kohta huomattiin, ettei ulkomaisten viskinvalmistajien sivuille päästy. Nyt närkästyivät jo nettiaktivistitkin. Miksi en saa katsoa viskimainoksia internetissä? Vaikka en koskaan aiemmin ollut edes käynyt Glenmorangien verkkosivuilla, juuri nyt halusin mennä sinne fiilistelemään. Nyyh!

Kiukuttelu on kivaa ja myrsky viskilasissa on paljon jännempi kuin vesilasissa. Paitsi että lopulta paljastui, ettei kukaan virkamies oikeasti voi kieltää tai rajoittaa kansalaisten ilmaisuvapautta ja että kielto oikeasti koski vain Olut ja viski -messujen markkinointia, joka oli lainvastaista. Entäpä se viskinvalmistajien pääsyesto? Sekin oli ankka. Alkoholilaki on jo vuosikymmeniä vaatinut valmistajia estämään suomalaisten pääsyn sivuilleen. Kukaan ei vain ollut aiemmin eksynyt näiden luksusjuomien saiteille.

Kyllä täällä Suomessa saa siis viskistä puhua ja juoda. Väkijuomaa saavat pikkufirmat jopa valmistaa ja markkinoida, mistä kertoo että pikku tislaamo Kyrö Distillery Company julkisti tänään nimittäneensä hallituksen puheenjohtajakseen miehen sääntelyn ja monopolien ytimestä, Altian entisen toimitusjohtaja Antti Pankakosken.