Tuleeko Facebookista kolmiulotteinen?

Oculus VR:n ostanut Facebook tietää paremmin kuin me tavikset, miltä tulevaisuus näyttää. Käytämmekö kohta sosiaalista mediaa 3D-laseilla?

Profiilikuva
Kirjoittaja on toimittaja ja startup-liikemies.

Viime yönä Suomen aikaan teknologia- ja startup-maailma koki melkoisen yllätyksen. Facebook julkisti ostaneensa kolmiulotteista virtuaalilasiteknologiaa kehittävän Oculus VR -yhtiön kahdella miljardilla dollarilla.

Häh? Mistä tässä jälleen järjettömän suuressa kaupassa oli oikein kysymys? Onko Facebook muuttumassa kolmiulotteiseksi, tuleeko meidän tulevaisuudessa laittaa virtuaalikypärä päähämme, kun haluamme olla yhteyksissä kavereihimme?

”Tämä on uusi alusta kommunikoinnille”, selvensi Facebookin perustaja Mark Zuckerberg Facebook-viestissään. ”Olemalla oikeasti läsnä, voit jakaa rajoittamattomasti tiloja ja kokemuksia ihmisten kanssa”, analysoi Zuckerberg.

Kuulostaa melko scifiltä, eikö? Kuvittelevatko ne siellä Facebookilla, että laittaisimme silmillemme reaalitodellisuuden hävittävän härvelin halutessamme möläyttää jotain kavereillemme tai kertoa, mitä söimme päivälliseksi? Ei kuulosta kovin todennäköiseltä.

Ehkä kyse ei olekaan siitä, että normaali facebookaaminen muuttuisi virtuaalisekoiluksi ihan lähivuosina.  Kenties kaupalla varmistettiin, että mikäli internetistä tulee vaikkapa kymmenen vuoden kuluttua oikeasti kolmiulotteinen ja 15 vuoden päästä tunnemme jo virtuaalihajuja, Facebook on saanut osallistua kehitystyöhön alusta asti.