Blogit

Sisäpiiritietoa startup-maailmasta.

Suurin osa startupeista on roskaa

Blogit Hupparihörhö 26.3.2016 16:05
Sami Kuusela
Kirjoittaja on toimittaja ja liikemies, jonka Hupparihörhö-yritys etsii startupeja suuryrityksille kumppaneiksi ja ostettavaksi.

Suurin osa startupeista on roskaa. Uuden ajan yrittäjät tarrautuvat kapeisiin liikeideoihinsa ja yrittävät huiputtaa muita mukaan harhaansa. Se on ihan jees.

Se on hyväksyttävää, sillä startup-yritysten perusluonne on miettiä asioita uudella tavalla, etsiä hulluimpia oivalluksia ja selkeyttä – ja olla rohkeasti pöhköjä.

Valtaosa startupeista ratkaisee ongelmia, jotka eivät oikeasti ole ongelmia, tavoilla joissa ei ole päätä eikä häntää. Tämäkin on ok. Sillä joskus joku osuu ja löytää mahtavan ratkaisun.

Suurin osa startupeista kaatuu kuitenkin mahdottomuuteensa. Eikä se haittaa, kunhan edes joku onnistuu.

Välillä silti tämä omahyväisyys puistattaa. Pahasti.

Liian monissa startup-tilaisuuksissa kotikutoista länsirannikkoa puhuvat valopäät kertovat disruptoivansa eli muuttavansa radikaalisti kaupankäynnin, energia-alan, turvallisuuden tai vaikkapa ihmisten liikkumisen. Todisteena taikavoimistaan näillä tyypeillä on kymmenen kalvoa, toimimaton puhelinsovellus ja firma, jolla on typerä muotinimi.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu