Blogit

Sisäpiiritietoa startup-maailmasta.

Suomi-Twitter on ontto paikka

Blogit Hupparihörhö 15.2.2015 10:43
Sami Kuusela
Kirjoittaja on toimittaja ja liikemies, jonka Hupparihörhö-yritys etsii startupeja suuryrityksille kumppaneiksi ja ostettavaksi.

Olen ollut Twitterissä kuusi vuotta. Harvoin olen viihtynyt.

Suomi-Twitter sekoitus tärkeilyä, huomionkalastelua ja turhien kehujen kierrettä.

Vaikka jokainen meistä on täynnä mielenkiintoista sanottavaa ja oikeaa elämää, Twitterissä taannumme ontoiksi. On kuin Twitter olisi lava, jolle noustessa aidot ajatukset katoavat ja suusta alkaa tulvia puppua.

Mitä hyötyä on jakaa pauolocoelhomaisia bisneslatteuksia retweettien toivossa? Miksi levitämme linkkejä artikkeleihin, joiden kuvittelemme antavan meistä todellista minäämme “viisaamman” kuvan?

Kaikkein vaarallisin piirre Twitter-kulttuurissa on tyhmien ajatusten edelleen jakaminen. Joka kerta kun joku retweettaa onton tweetin, maailmaan tulee tarkoitukseton reikä. Mitä enemmän hölmöyksiä jaetaan, sitä suuremmaksi reikä laajenee.

Joku kutsuu ilmiötä positiiviseksi ajatteluksi tai hyvän kierteeksi. On helppo hokea, kuinka “sharing is caring”. Eihän ole. Yhtään ajatusta tai artikkelia ei saisi jakaa eteenpäin, ellei itse ymmärrä ajatusta ja seiso vahvasti kyseisen ajattelun takana. Se on rikollista maailman tyhmentämistä ja ajatustasapainon horjuttamista. Sille on sanakin: runkkurinki.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu