Startupit – pahan ruumiillistuma

Vuonna 2014 startupeista tuli merkityksellisiä, kun itseään muita hienompina pitävät kolumnistit alkoivat kritisoida niitä.

Profiilikuva
Blogit Hupparihörhö
Kirjoittaja on toimittaja ja startup-liikemies.

Vuonna 2014 startupeista tuli vihdoin merkityksellisiä. Mediahumanistit huolestuivat uudenlaisista yrityksistä. Ja se on hyvä se.

Lopullisesti startup-maailman epäilyttävyys paljastui, kun Slush-konferenssista tuli liian suosittu. Yli 14 000 henkeä Messukeskukseen houkutellut kasvuyritystapahtuma koettiin läpeensä kaupalliseksi ja pahaksi, varsinkin kun liput maksoivat hipeille liikaa, eikä vanhan pressin edustajia kumarreltu. Mitä nämä valopäät täällä puuhailivat? Jotain ilkeää, humanistin päänmenoksi, ihan varmaan, kuulkaa.

On oltava kriittinen, kun ei ymmärrä.

Slushin jälkeen jokainen itseään muita hienompana pitävä kolumnisti kirjoitti Slushista kriittisesti. Kaiken maailman rubenstillerit ja muut henkiset ylioppilaslehtiläiset kertoivat lukijoilleen, että Slush on pinnallinen ja startupit väärässä.

Viimeksi tänään kielentutkija Janne Saarikivi kirjoitti hesarissa kuulleensa Jorma Ollilan ”tiettävästi ohjeistaneen”, että kasvuyrittäjän pitää lukea hieman mutta ei liikaa, muuten ihmisestä tulee ”akateeminen”. Ja sepäs oli Slushista ja startupeista tiettävästi vain lehdistä lukeneesta Saarikivestä törkeää.