Startup-yrittäjät, nuo aikamme narrit

Profiilikuva
Kirjoittaja on toimittaja ja startup-liikemies.
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Startup-maailma on ihana, mutta samalla hyvin outo ja monella tapaa sairas.

Satumaisesta menestyksestä haaveilevat founderit eli yrittäjät tekevät kaikkensa saadakseen huomiota sijoittajilta. Startup-tapahtumissa, kuten suomalaisissa Slushissa ja Arctic15-konferenssissa, erottumiseen tarvitaan ovelia myyntipuheita, hassuja pukuja tai kummallisia ständejä eli messuosastoja.

Myös sijoittajien ja yrittäjien suhde on pahimmillaan outo ja sairas. Investor-laput kaulassaan kävelevät kirstunvartijat hätistelevät hihoissaan jankuttavia foundereita, kaikki on liian amazing, aikaa todelliseen kohtaamiseen on naurettavan vähän, eikä kukaan ole aito. Paitsi tietysti joskus, kun tähdet ja esittelyt osuvat kohdalleen ja sijoittaja ihastuu yrittäjään ja tämän bisnekseen. Silloin aikaa löytyy.

Lähes kaikissa konferensseissa järjestetetään myyntipuhe- eli pitchauskilpailuja, joissa yrittäjät yrittävät tiivistää vallankumouksensa kolmeen minuuttiin, jonka jälkeen väsynyt tuomaristo vittuilee. Olen jo aiemmin ehdottanut pitchaamisen lopettamista.

Koska kasvuyritysskenessä mikään ei koskaan riitä ja aina on vedettävä enemmän överiksi, vuonna 2014 lanseerattiin Oulussa Polar Bear Pitching -myyntipuhekilpailu, jossa yrittäjät kertovat liiketoiminnastaan jäisessä avannossa seisten. Itsekin osallistuin moiseen karnevaaliin pari vuotta sitten, pelkästä sympatiasta tosin ja sain hitonmoisen päänsäryn.