Blogit

Sisäpiiritietoa startup-maailmasta.

Startup-yrittäjät, nuo aikamme narrit

Blogit Hupparihörhö 6.9.2017 15:35
Sami Kuusela
Kirjoittaja on toimittaja ja liikemies, jonka Hupparihörhö-yritys etsii startupeja suuryrityksille kumppaneiksi ja ostettavaksi.

Startup-maailma on ihana, mutta samalla hyvin outo ja monella tapaa sairas.

Satumaisesta menestyksestä haaveilevat founderit eli yrittäjät tekevät kaikkensa saadakseen huomiota sijoittajilta. Startup-tapahtumissa, kuten suomalaisissa Slushissa ja Arctic15-konferenssissa, erottumiseen tarvitaan ovelia myyntipuheita, hassuja pukuja tai kummallisia ständejä eli messuosastoja.

Myös sijoittajien ja yrittäjien suhde on pahimmillaan outo ja sairas. Investor-laput kaulassaan kävelevät kirstunvartijat hätistelevät hihoissaan jankuttavia foundereita, kaikki on liian amazing, aikaa todelliseen kohtaamiseen on naurettavan vähän, eikä kukaan ole aito. Paitsi tietysti joskus, kun tähdet ja esittelyt osuvat kohdalleen ja sijoittaja ihastuu yrittäjään ja tämän bisnekseen. Silloin aikaa löytyy.

Lähes kaikissa konferensseissa järjestetetään myyntipuhe- eli pitchauskilpailuja, joissa yrittäjät yrittävät tiivistää vallankumouksensa kolmeen minuuttiin, jonka jälkeen väsynyt tuomaristo vittuilee. Olen jo aiemmin ehdottanut pitchaamisen lopettamista.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu