Blogit

Sisäpiiritietoa startup-maailmasta.

Somekonsultin muotokuva

Blogit Hupparihörhö 29.9.2014 11:09
Sami Kuusela
Kirjoittaja on toimittaja ja liikemies, jonka Hupparihörhö-yritys etsii startupeja suuryrityksille kumppaneiksi ja ostettavaksi.

Näinä päivinä on vaikea olla konsultti. Konsultilla ei enää ole kiihottavaa pahiksen leimaa, mielikuva ammattiryhmän edustajasta ei enää ole tehtaalla lehtiö kädessä saapasteleva robotti, jonka pointti on tehostaa tuotantoa ja irtisanoa turhaa väkeä.

Nykyään konsultit ovat pääasiassa digitaalisuuden evankelistoja. Ylemmän luokan väki kertoo johtajille, että internetissä on tulevaisuus, vaikka pomot ovat siirtäneet bisnestään nettiin jo 90-luvun lopusta lähtien. Alemman kastin konsultit opastavat juntteja someen.

Voisin möykätä ”eliitin” digikonsulteista ja heidän keskinäisen kehun kerhoistaan vaikka kirjan verran, mutta puhutaan hetki sosiaalisen median eli ”somen” käyttöä opettavista konsulteista. Heissä on tietysti paljon samaa kuin näissä liikkeenjohdon digitalisteissakin.

Keskimääräinen somekonsultti eli sosiaalisen median ammattilainen on 53-vuotias nainen, joka on neljä vuotta sitten liittynyt kaikkiin mahdollisiin sosiaalisen median palveluihin. Hänen päivänsä kuluu nettilinkkejä klikkaillessa, päivityspuuhissa ja toisinaan myös asiakkaiden luona häärätessä.

Somekonsultti on myös kirjailija. Hän on kirjoittanut oppaan, jossa neuvotaan, kuinka siellä sosiaalisessa mediassa pitää toimia. Kirjan kannessa on paljon värejä ja piirros, joka näyttää siltä, että se on tehty comic sansilla, jos comic sans olisi muutakin kuin fontti. Kirja on omakustanne ja sitä on myyty viisi kappaletta sukulaisille ja kymmenen toisille somekonsulteille. Muu painos on jaettu ilmaiseksi.

Somekonsultin opit ovat pääasiassa sääntöjä ja käyttöohjeita. Konsultti kertoo mielellään, kuinka monta kertaa päivässä pitää päivittää ja lupaa tehdä yritykselle kuin yritykselle somestrategian.

Säännöt eivät kuitenkaan tee kenestäkään mielenkiintoista, eivät edes somekonsultin firmasta itsestään. Konsultilla on muutama sata seuraajaa Twitterissä ja 200 tykkääjää Facebookissa. Silti hän jaksaa tehdä päivityksiään, joissa puhutaan somekonsultoinnista, säännöistä ja myydään somekonsultointia.

Somekonsultti on osa rinkiä, johon kuuluu kymmenen muuta konsulttia. Porukan jäsenet kehuvat toisiaan, retweettaavat toistensa päivityksiä ja saavat aikaan hälyä. Mutta jos ringin aiheuttama kohina poistetaan, jää jäljelle tyhjyys. Asiakkaat eivät hehkuta konsultin oivalluksia.

Yhden asian somekonsultti unohtaa: Säännöillä ei ole mitään merkitystä, jos päivittäjä ei ole aidosti innoissaan. On vain yksi neuvo, jonka hän voi asiakkaalleen antaa. Se menee näin: sosiaalisen median päivittäjän pitää olla aidosti kiinnostunut kertomistaan asioista. Tarvitaan aitoa vimmaa, somesäännöt voi heittää romukoppaan.