Blogit

Sisäpiiritietoa startup-maailmasta.

Somekonsultin muotokuva

Blogit Hupparihörhö 29.9.2014 11:09
Sami Kuusela
Kirjoittaja on toimittaja ja liikemies, jonka Hupparihörhö-yritys etsii startupeja suuryrityksille kumppaneiksi ja ostettavaksi.

Näinä päivinä on vaikea olla konsultti. Konsultilla ei enää ole kiihottavaa pahiksen leimaa, mielikuva ammattiryhmän edustajasta ei enää ole tehtaalla lehtiö kädessä saapasteleva robotti, jonka pointti on tehostaa tuotantoa ja irtisanoa turhaa väkeä.

Nykyään konsultit ovat pääasiassa digitaalisuuden evankelistoja. Ylemmän luokan väki kertoo johtajille, että internetissä on tulevaisuus, vaikka pomot ovat siirtäneet bisnestään nettiin jo 90-luvun lopusta lähtien. Alemman kastin konsultit opastavat juntteja someen.

Voisin möykätä "eliitin" digikonsulteista ja heidän keskinäisen kehun kerhoistaan vaikka kirjan verran, mutta puhutaan hetki sosiaalisen median eli "somen" käyttöä opettavista konsulteista. Heissä on tietysti paljon samaa kuin näissä liikkeenjohdon digitalisteissakin.

Keskimääräinen somekonsultti eli sosiaalisen median ammattilainen on 53-vuotias nainen, joka on neljä vuotta sitten liittynyt kaikkiin mahdollisiin sosiaalisen median palveluihin. Hänen päivänsä kuluu nettilinkkejä klikkaillessa, päivityspuuhissa ja toisinaan myös asiakkaiden luona häärätessä.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu