Blogit

Sisäpiiritietoa startup-maailmasta.

Sinkuilla on ihanaa vuonna 2014

Blogit Hupparihörhö 6.5.2014 16:41
Sami Kuusela
Kirjoittaja on toimittaja ja liikemies, jonka Hupparihörhö-yritys etsii startupeja suuryrityksille kumppaneiksi ja ostettavaksi.

Kun olin vapailla parisuhdemarkkinoilla, sosiaalista mediaa ei oltu vielä keksitty. Vuonna 2007 liityin Facebookiin, kuten moni muukin suomalainen ja muutama kuukausi liittymisestäni saimme avovaimoni kanssa ensimmäisen lapsemme.

Ennen sosiaalista mediaa kumppaniehdokkaiden tsekkaaminen oli Google-hakujen varassa. Suurimmasta osasta ihmisistä ei ollut mitään hakukoneissa ja löydetytkin tiedot liittyivät lähinnä työasioihin.

Facebook helpotti sinkkujen elämää valtavasti. Kun pystyi tarkistamaan yhteiset ystävät ja jopa selaamaan kuvia ja päivityksiä, oli helppo pohtia, josko ihastuksen kohde olisi todellista rakkausmateriaalia. Jotain kuitenkin puuttui. Facebook oli liian henkilökohtainen ja kavereihin keskittyvä media, jotta sieltä löytäisi helposti seuraa.

Sitten kaikki muuttui. Syksyllä 2012 perustettu Tinder teki seuran etsimisestä tehokasta. Ensin yliopisto-opiskelijoille suunnattu älypuhelimissa toimiva deittipalvelu levisi USA:ssa opiskelijapiirien ulkopuolelle ja viime vuoden lopulla Tinder nousi kaikkien seuranjanoisten huulille myös Suomessa.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu