Pitchaamisen voisi lopettaa

Pitchaamiskulttuuri halventaa startup-yrittäjiä. Sijoittajilla ei ole taikapalloa rahasäkin vieressä. Hissipuheesta ei voi päätellä mitään.

Profiilikuva
Kirjoittaja on toimittaja ja startup-liikemies.
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Minulla on yksi iso ongelma startup-skenen kanssa. Nimittäin kulttuuriin kuuluva ”pitchaaminen” eli malliin pakotettu yritysesittely.

Pitchaamista harjoitellaan aivan liikaa erilaisissa kiihdyttämöissä ja muissa startup-munimoissa. Hyvä pitch muka vakuuttaa muutamassa minuutissa sijoittajat ja yleisön. Tekee vaikutuksen. Ei tee. Lähes kaikki pitchaajat näyttävät eksyneiltä ja epätoivoisilta puhuessaan englantia liian nopeasti lavalla. Ketään ei oikeasti kiinnosta.

Koko meininki halventaa upeita uusia yrityksiä ja niissä toimivia yrittäjiä. Kuin pahimmassa Leijonan luola -ohjelmassa itseensä aivan liian tyytyväiset sijoittajat kuuntelevat kyllästyneen näköisinä hätäpäisiä maailmanvalloituspitchejä. Sitten annetaan pisteet ja joku voittaa, mutta mitään ei tapahdu.

Eivät sijoittajat oikeasti pysty jonkun hissipuheen perusteella päättelemään, lentääkö joku bisnes vai ei. Ei heillä ole taikapalloa siinä rahasäkin vieressä.

Koko pitchaamisen voisi lopettaa. Tai tehdä siitä puhdasta viihdettä, mitä se onkin. Jos oikeasti halutaan puhua bisnestä, on istuttava alas. Maailman ongelmat ovat aivan liian suuria muutamassa minuutissa ratkaistaviksi.