Blogit

Sisäpiiritietoa startup-maailmasta.

Pitchaamisen voisi lopettaa

Blogit Hupparihörhö 24.3.2015 12:02
Sami Kuusela
Kirjoittaja on toimittaja ja liikemies, jonka Hupparihörhö-yritys etsii startupeja suuryrityksille kumppaneiksi ja ostettavaksi.

Minulla on yksi iso ongelma startup-skenen kanssa. Nimittäin kulttuuriin kuuluva "pitchaaminen" eli malliin pakotettu yritysesittely.

Pitchaamista harjoitellaan aivan liikaa erilaisissa kiihdyttämöissä ja muissa startup-munimoissa. Hyvä pitch muka vakuuttaa muutamassa minuutissa sijoittajat ja yleisön. Tekee vaikutuksen. Ei tee. Lähes kaikki pitchaajat näyttävät eksyneiltä ja epätoivoisilta puhuessaan englantia liian nopeasti lavalla. Ketään ei oikeasti kiinnosta.

Koko meininki halventaa upeita uusia yrityksiä ja niissä toimivia yrittäjiä. Kuin pahimmassa Leijonan luola -ohjelmassa itseensä aivan liian tyytyväiset sijoittajat kuuntelevat kyllästyneen näköisinä hätäpäisiä maailmanvalloituspitchejä. Sitten annetaan pisteet ja joku voittaa, mutta mitään ei tapahdu.

Eivät sijoittajat oikeasti pysty jonkun hissipuheen perusteella päättelemään, lentääkö joku bisnes vai ei. Ei heillä ole taikapalloa siinä rahasäkin vieressä.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu