Blogit

Sisäpiiritietoa startup-maailmasta.

Pitääkö internetiä pelätä?

Blogit Hupparihörhö 24.5.2014 11:00
Sami Kuusela
Kirjoittaja on toimittaja ja liikemies, jonka Hupparihörhö-yritys etsii startupeja suuryrityksille kumppaneiksi ja ostettavaksi.

Tänään Taneli Heikka kirjoitti Helsingin Sanomissa, kuinka hän ei laita lapsistaan kuvia Facebookiin. Heikan mielestä pahat markkinavoimat profiloivat tenavia ja riskit ovat kasvaneet suuremmiksi kuin mahdollisuudet.

"Työnantajat kenties kiinnostuvat onnellisen ja tasapainoisen lapsuuden eläneistä ihmisistä, jotka ovat jo nuorena olleet hyviä ongelmanratkaisijoita. Vakuutusyhtiöt maksavat saadakseen tietää, keiden terveysriskit ovat kasautuneet lapsesta saakka. Pikalainoittajat kohdistavat mainontaa ihmisille, jotka eivät koulussa osanneet laskea korkoa", kirjoittaa Heikka, vaikka myöntääkin ettei todisteita tietojen käytöstä ole.

Ok. Ihan varmasti näin big datan aikakaudella pikku elämistämme voi saada aikaa vaikka minkälaisia profiileja ja meille voi kohdentaa vaikka mitä mainontaa. Mutta mitä siitä? Luotan ihmisiin, luotan erityisesti lapsiin, jotka oppivat täysin erilaisen medialukutaidon kuin me, joiden elämään internet ja datan profilointi tuli vasta aikuisiässä.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu