Piilomainonta sallittava

Piilomainonnan hysteerinen kyttääminen vaikuttaa hyvin vanhanaikaiselta.

Profiilikuva
Kirjoittaja on toimittaja ja startup-liikemies.
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

EDIT: Nyt nolottaa. Tein tämän kommenttikirjoituksen, koska näin tämän artikkelin jaettuna Facebookissa. Mutta Hesarin juttu on VUODELTA 2015. Anteeksi. Hämäsi juuri tuo Heikkisen ajankohtaisuus, olihan Heikkinen taas kerran käyttänyt slogania haastattelussa. Pahoittelut, jätän tämän nyt hävettämään tähän. /Sami

Kun muinoin 90-luvulla olin toimittajana Yleisradiossa, näin valtavasti vaivaa, etten mainitse firmoja tai tuotteita nimeltä. Varsinkin parikymmentä vuotta sitten piilomainonta oli vakava asia.

Ohjelmistani tuli hyvin outoja. Kun piti puhua vaikkapa Taffelin sipseistä, puhuimme yleisesti perunalastuista tai niitä valmistavasta yrityksestä, jonka nimeä ei saanut mainita.

Tänään Helsingin Sanomat kirjoittaa pitkään ja hartaasti MM-kisojen 50 kilometrin hiihdon pronssimies Matti Heikkisestä, jonka paljastetaan viljelleen BMW:n slogania medialle antamissaan haastatteluissa. Ovela karpaasi on saanut muun muassa Yleisradion ja Hesarin käyttämään juttujensa otsikoissa ”ajamisen iloa”-termiä, mikä on BMW:n mainoslause.

Kamalaa. Joku rangaistus pitää Heikkiselle keksiä. Joku iso sakko kenties?