Blogit

Sisäpiiritietoa startup-maailmasta.

Pelimiesteoriaa pitchaukseen

Blogit Hupparihörhö 11.8.2014 15:56
Sami Kuusela
Kirjoittaja on toimittaja ja liikemies, jonka Hupparihörhö-yritys etsii startupeja suuryrityksille kumppaneiksi ja ostettavaksi.

Viime aikoina olen tässä konsulttihommassani saavuttanut aseman, jossa minulle tullaan pitchaamaan, eli pitämään myyntipuhetta. Se on usein kamalaa.

Tilanne menee yleensä näin: ensin jutellaan mukavia, esitellään itsemme, heitetään jotain kevyttä ja tilanteeseen sopivaa ja sitten: PAM. Alkaa pitchaus. Äsken niin mielenkiintoisesta tyypistä tulee termejä lateleva markkinointiheppu, joka lopettaa kuuntelemisen. Täysin. Ollaan siinä sitten jumissa minuuttikaupalla, esitän muutaman kohteliaan täsmennyskysymyksen, saan niihin treenatun robottivastauksen, eikä kellään ole kivaa.

Nuoria startup-yrittäjiä on opetettu varsin ansiokkaasti pitchaamaan, eli kertomaan tuotteestaan mahdollisimman vetävästi. Esimerkiksi viime viikolla AaltoES:n Summer of Startups -ohjelman demopäivässä jokainen lavalle noussut tuore yrittäjä oli sulavampi kuin oma sukupolveni tulee koskaan olemaan. Mutta siinä se juttu juuri onkin. Voi olla myös liian sulava. Silloin muuttuu ankeaksi.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu