Some pelasti television

Sosiaalinen media tukee perinteistä lähetystelevisiota. Se tuo lähetyksiin elintärkeän lisätason, mikä selittää Putouksen 1,5 miljoonan katsojaluvut.

Profiilikuva
Kirjoittaja on toimittaja ja startup-liikemies.
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

MTV:n megahitti, viihdeohjelma Putous sen todisti: ei perinteinen media ole mihinkään kuolemassa, eikä Netflix kavereineen tuhoa perinteistä tv-viihdettä.

Edellisessä startup-yrityksessäni Sofanaticsissa mietimme kovasti television tulevaisuutta. Rakensimme ns. second screen -palvelua urheilufaneille. Verkkopalvelussamme fanit saattoivat riehua keskenään samalla kun katsoivat Valioliigaa televisioistaan.

Sofanatics kaatui, mutta opimme paljon. Tajusimme, että ihmiset haluavat katsoa televisiota samaan aikaan muiden katsojien kanssa.

Putous on tästä mahtava esimerkki. Twitter ja Facebook täyttyvät joka lauantai-ilta pöljistä hokemista ja viestiketjuista, jotka sikiävät viihdeohjelman tapahtumista. Ohjelmalla on mukavasti myös faneja verkossa: 223 000 Facebook-sivuilla ja 17 700 Twitter-seuraajaa.

Sosiaalinen media itseasiassa tukee perinteistä lähetystelevisiota. Kukaan ei halua katsoa suosittuja ohjelmia nauhalta ja missata mahdollisuutta some-sekoiluun verkossa. Sosiaalinen media tuo varsinkin suoriin lähetyksiin elintärkeän lisätason, mikä selittää Putouksen lähes 1,5 miljoonan katsojaluvut.