Blogit

Sisäpiiritietoa startup-maailmasta.

Some pelasti television

Blogit Hupparihörhö 17.2.2014 16:11
Sami Kuusela
Kirjoittaja on toimittaja ja liikemies, jonka Hupparihörhö-yritys etsii startupeja suuryrityksille kumppaneiksi ja ostettavaksi.

MTV:n megahitti, viihdeohjelma Putous sen todisti: ei perinteinen media ole mihinkään kuolemassa, eikä Netflix kavereineen tuhoa perinteistä tv-viihdettä.

Edellisessä startup-yrityksessäni Sofanaticsissa mietimme kovasti television tulevaisuutta. Rakensimme ns. second screen -palvelua urheilufaneille. Verkkopalvelussamme fanit saattoivat riehua keskenään samalla kun katsoivat Valioliigaa televisioistaan.

Sofanatics kaatui, mutta opimme paljon. Tajusimme, että ihmiset haluavat katsoa televisiota samaan aikaan muiden katsojien kanssa.

Putous on tästä mahtava esimerkki. Twitter ja Facebook täyttyvät joka lauantai-ilta pöljistä hokemista ja viestiketjuista, jotka sikiävät viihdeohjelman tapahtumista. Ohjelmalla on mukavasti myös faneja verkossa: 223 000 Facebook-sivuilla ja 17 700 Twitter-seuraajaa.

Sosiaalinen media itseasiassa tukee perinteistä lähetystelevisiota. Kukaan ei halua katsoa suosittuja ohjelmia nauhalta ja missata mahdollisuutta some-sekoiluun verkossa. Sosiaalinen media tuo varsinkin suoriin lähetyksiin elintärkeän lisätason, mikä selittää Putouksen lähes 1,5 miljoonan katsojaluvut.

Eli huoli pois, internetiä pelkäävät mediapom0t. Se perinteinen ja tylsä televisio tulee säilymään vielä pitkään. Kaipaamme yhteisiä, samanaikaisia kokemuksia tässä verkon pirstomassa ajassa.

Todellakin todellakin todellaki.