Blogit

Sisäpiiritietoa startup-maailmasta.

Parkkipalvelut peittoavat demareiden taksin

Blogit Hupparihörhö 14.7.2014 12:45
Sami Kuusela
Kirjoittaja on toimittaja ja liikemies, jonka Hupparihörhö-yritys etsii startupeja suuryrityksille kumppaneiksi ja ostettavaksi.

Yleensä mobiilipalvelut ovat aivan hirveitä käyttää, mutta toisinaan sitä yllättyy positiivisesti. Viimeksi näin kävi eilen.

Kokeilin ensimmäistä kertaa maksaa pysäköintiäni kännykällä – tiedän, todella myöhään. Kaikkien isoisätkin maksavat parkkeerauksensa puhelimella. Eikä kukaan kanna kolikoita.

Homma toimi kuin unelma.  Näppäilin aluekoodin palveluun, määrittelin pysäköintiajan ja lähdin asioille. Kun palasin autolle, lopetin maksun puhelimestani, enkä siis maksanut ylijääneestä ajasta latiakaan.

Jos siis olet vielä kivikautisempi kuin meitsi, suosittelen tsekkaamaan pysäköintiapplikaatiot. Helsingissä ja monissa muissakin Suomen kaupungeissa toimii ainakin EasyPark ja ParkMan.

Käyttökokemus oli siis hyvä. Toisin kuin vaikkapa Helsingin Seudun Liikenteen KutsuPlus -palvelussa, jota olen yrittänyt käyttää yhden kerran. Onnistumatta. Tuntui vaivalloiselta siirtää rahaa jonnekin erilliseen digilompakkoon ja tietää tarkasti lähtöaikansa. Hintavaihtoehtojakin tässä tilausbussivirityksessä oli aivan liikaa. Kaiken lisäksi KutsuPlussan arvioima matka-aika oli naurettavan pitkä.

Taas yksityisautoilu voitti. Ja yksityinen palveluntarjoaja teki paremman palvelun. Maailma ei todellakaan ole valmis.

Onneksi muuten kaupunki päätti hylätä suunnitelmat kaupungin omasta, tekstiviestillä toimivasta parkkipalvelusta. siitä olisi tullut hirveä. Kuin demareiden taksiksi haukuttu KutsuPlus.