Onko Facebook hirviö?

Profiilikuva
Kirjoittaja on toimittaja ja startup-liikemies.
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Tuoreimmat paljastukset brittiläisen Cambridge Analytican kavalista toimista Facebookissa on saanut monet tutuistani vakavasti harkitsemaan Facebookista luopumista. Moni tärkeä kansainvälinen mediakin on julkaissut artikkeleita, joissa kerrotaan Facebookin kriisistä ja ihmisten halusta häipyä Facebookista.

Miksi ollaan tässä tilanteessa? Tarina kulkee näin: amerikkalainen miljardööripahis ja konservatiivi Robert Mercher rahoitti vuonna 2013 datafirmaa, joka väitti pystyvänsä vaikuttamaan vaalituloksiin missä päin maailmaa tahansa. Cambridge Analytica ja sen tytäryhtiö SLC Group saivatkin rahakkaat keikat Britanniasta ja USA:sta.

Kohta Cambridge Analytica jo kertoi saaneensa aikaan Brexitin ja Trumpin voiton. Hybriksen huipulla yrityksen verkkosivujen etusivun ainut anti oli tehokkaasti leikelty uutiskooste, jossa arvostetut tv-kanavat kertoivat silmät selällään, kuinka data ratkaisi vaalit ja aiheutti skandaalin.

Mikä olisi kiihottavampi tarina kuin uuden datan taikurit vaikuttamassa vaaleihin, varsinkin kun tulokset järkyttivät niin monia meitä järki-ihmisiä? Olivatko pahat nörtit saaneet ihmiset äänestämään väärin?

Datatieteillä oli varmasti vaikutusta sekä Britannian EU-eroon että USA:n presidentinvaaleihin, sillä nykyaikana jokaisen omaa etuaan ajattelevan kampanjaorganisaation kannattaa käyttää mahdollisimman tehokkaita työkaluja sosiaalisen median kampanjoissaan. Yleisöä tulee analysoida mahdollisimman tarkasti ja mainokset ja muu kampanjointi kannattaa kohdentaa mikroskooppisen tarkasti, jopa yksilötasolle, käyttäen hyväksi esimerkiksi Facebookin tarjoamaa mikrotargetointi-ominaisuutta, jolla täsmämainokset saadaan näkymään jopa halutuille nimilistoille.

Datan tehokkaassa hyödyntämisessä ei ole sinänsä mitään uutta tai edes pahaa. Yleinen käsitys on, että koko homma alkoi todenteolla Obaman vuoden 2012 kampanjasta, jossa pyrittiin somedatan avulla analysoimaan jokainen amerikkalainen äänestäjä mahdollisimman tarkasti ja vaikuttamaan heidän äänestyskäyttäytymiseen täsmäkohdennetuilla viesteillä. Technology Review kirjoitti aiheesta voiton jälkeen pitkän artikkelin. Kuulostaako tutulta? Lähes täsmälleen sama tarina datatekniikoista kuin Trumpin voiton yhteydessä, mutta nyt keinoja käytettiin ”oikean” ihmisen hyväksi, ei oranssinaamaisen wannabee-diktaattorin nostamiseen vapaan maailman valtiaaksi.

Kannattaako siis Facebookista luopua? Mielestäni ei, sillä ainakin itselläni palvelun hyvät puolet peittoavat helposti pahojen datatieteilijöiden aiheuttamat uhat. Ja vaikka Facebookista luopuisikin, sosiaalinen media ei katoa mihinkään, olemme niin koukussa mielihyvään ja muihin hyötyihin, joita saamme, kun voimme olla suorassa yhteydessä tuhansiin ihmisiin ja koko ajan joku tykkää. Niin kauan kun on sosiaalista mediaa, on myös dataa, jota voidaan käyttää markkinoinnissa, sillä muuten palvelut olisivat rampoja ja tylsiä käyttää.

Viime aikojen paljastukset ovat osoittaneet, että Cambridge Analytica on hirviömäinen yhtiö. Varsinkin brittiläisen Channel 4:n salavideot, joissa yrityksen johtajat leuhkivat myyntitapaamisessa pystyvänsä vaikuttamaan vaaleihin muun muassa ilotyttöjen ja lahjusten avulla, kertovat että valta on noussut kusiseen päähän ja kaikki firmaan kohdistuva raivo on oikeutettua.

Mutta tarkoittaako se, että Cambridge Analytica on hankkinut tietoa ihmisistä väärillä keinoilla, valehdellut Facebookille tuhonneensa nyysimänsä tiedot ja lopulta paljastunut kansainvälisen levelin siaksi, että Facebook tai laajemmin ottaen sosiaalinen media on paha? Vaikea kysymys.

Facebook tarjoaa alustan kaikenlaiselle tekemiselle. Myös hyvälle. Facebook on antanut Cambridge Analyticalle välineitä pahan tekoon, mutta myös tarjonnut kansalaisjärjestöille ja tavallisille ihmisille tehokkaan työkalun tehdä hyvää. Sosiaalinen media, Facebook suurimpana etunenässä, on myös muuttanut politiikkaa hyvään suuntaan. Koskaan aikaisemmin ei poliitikoilla tai puolueilla ole ollut välinettä, jolla olla suorassa yhteydessä kansaan.

Sosiaalisen median kautta olemme oppineet, etteivät kaikki kansan mielipiteet ole kivoja ja pimeisiin tunteisiin ja pelkoihin vetoamalla ihmisiin voi vaikuttaa, mutta ei se ole somen vika, jos joku ihminen on rasisti tai ajatuksiltaan julmuri. Nyt se on vain näkyvää. Yhtä näkyvää kuin ne lukemattomat hyvät asiat.

Tähän loppuun vielä disclaimer: Yritykseni tekee sosiaalisen median analytiikkaa ja analysoimme myös Facebookia. En kuitenkaan puolusta mitään tiettyä palvelua bisnessyistä, sillä voimme aina vaihtaa datalähteitä, jos ihmiset siirtyvät Facebookista muualle. Somen kuolemaan en usko.