Blogit

Sisäpiiritietoa startup-maailmasta.

Netflix ei suomalaiselle riitä

Blogit Hupparihörhö 10.2.2016 14:32
Sami Kuusela
Kirjoittaja on toimittaja ja liikemies, jonka Hupparihörhö-yritys etsii startupeja suuryrityksille kumppaneiksi ja ostettavaksi.

Viime aikoina moni on muistellut, kuinka MTV:n toimitusjohtaja Heikki Rotko uhosi vuoden 2012 elokuussa potkivansa Netflixiä munille. Amerikkalainen videopalvelu oli juuri kertonut tulevansa Suomeen.

Mites siinä sitten kävikään? Netflix tuli jyrinällä ja kun Helsingin Sanomien Saska Saarikoski kertoi artikkelissaan viikko sitten, että ”Netflix mullistaa television katselun”, digi-irvailijat käkättivät vanhalle uutiselle ja vertasivat Saarikosken ”analyysia” oivallukseen, että kännykät ovat korvanneet lankapuhelimet.

Paitsi että valtaosa suomalaisista katsoo yhä ohjelmansa televisiosta ja Saarikoski tarjosi vain yleissivistävän katsauksen liikkuvan kuvan nykyhetkeen. Irvailu oli siinäkin mielessä tyhmää, että Netflixin saapumisesta Suomeen on oikeasti vain kolme vuotta aikaa – vaikka se digitalisteista saattaa tuntua vuosisadalta.

Netflixin menestys oli varmasti yksi syy, että Heikki Rotko sai viime keväänä kenkää. Omistajan mukaan irtisanomisen taustalta löytyi tarve ”tehdä valtava kulttuurinen hyppäys ja keskittyä entistä enemmän digitaalisuuteen.” Ei oltu potkittu jenkkejä munille, ei.

Varsinkin startup-piireissä kuvitellaan, että suomalainen mediakenttä on kuolemassa. Huvittuneena irvaillaan junteille, jotka yhä tuijottavat lähetysvirtatelevisiota. Naureskellaan suomalaiselle tv-tarjonnalle ja sen budjeteille.

Siksi on mahtavaa ja ihanaa, että suomalaiset mediatalot jaksavat taistella monikansallista tasapäistämistä vastaan. Esimerkiksi Yle Areena on valtavan hieno palvelu, toimintavarmuudeltaan ja käytettävyydeltään kansainvälistä luokkaa. Areenan kautta saamme sivistystä ja elämyksiä omalla kielellämme. Joko suoraan suomeksi tai laadukkaasti tekstitettynä. Yleisradio huolehtii, että juuri suomalaisia kiinnostavat dokumentit, elokuvat ja muut tv- ja radio-ohjelmat ovat katsottavissa jokaisessa kodissa. Tämä on tärkein syy, miksi Yleä ei saa näivettää tai tuhota.

Ei meille syrjäisen maan kummajaisille riitä pelkkä kansainvälinen ohjelmatarjonta. Tarvitsemme ohjelmia, jotka kertovat maailmasta suomalaisin silmin. Tarvitsemme tietoa ja ymmärrystä sekä meistä itsestämme että ympäröivästä todellisuudesta.

Eilen MTV, A-lehdet, Aller Media, Bauer Media, Keskisuomalainen Oyj, Mediatalo ESA (Etelä-Suomen Sanomat), Teknavi ja Uusi Suomi kertoivat lanseeraavansa Videoverkosto-palvelun, jolla haastetaan kansainväliset jätit kuten YouTube, Facebook ja Google.

Olisi ollut helppo nauraa ja todeta, että moro vaan, taas ”potkitaan munille”. Heittää vielä, että ei tule onnistumaan. Mutta se olisi ollut hölmöä.

On tärkeää, että suomenkielinen sisältö ja sitä kautta kieli ja koko tämä pikkuruinen kulttuurimme saa kaiken tuen. Ja vaikka Videoverkostossa ajattaisiin pelkästään amerikkalaista reality-sontaa, Suomen taloutta ei mitenkään auta, jos mediayhtiöt sakkaavat entisestään.

Suomalaisia tv-yhtiöitä voi tukea olematta nurkkakuntainen patriootti. Sillä ainakin allekirjoittaneelle on tärkeää, että kieli, jolla olen oppinut ajattelemaan, ei köyhdy.

Toivotan kaikkea hyvää myös näille pikkufirmoille taistelussa pääomaa pursuavia mediajättejä vastaan.