Sisäpiiritietoa startup-maailmasta.

Netflix ei suomalaiselle riitä

Sami Kuusela
Blogit Hupparihörhö 10.2.2016 14:32
Viime aikoina moni on muistellut, kuinka MTV:n toimitusjohtaja Heikki Rotko uhosi vuoden 2012 elokuussa potkivansa Netflixiä munille. Amerikkalainen videopalvelu oli juuri kertonut tulevansa Suomeen. Mites siinä sitten kävikään? Netflix tuli jyrinällä ja kun Helsingin Sanomien Saska Saarikoski kerto...

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu

Sami Kuusela

Kirjoittaja on toimittaja ja liikemies, jonka Hupparihörhö-yritys etsii startupeja suuryrityksille kumppaneiksi ja ostettavaksi.

Keskustelu

Mulla on Netflix ja Viaplaykin, mutta niitä katson ehkä kerran kahdessa viikossa. Syy on se, että niissä on niin vähän kiinnostavaa tarjontaa. Sen sijaan Areenaa katson päivittäin, vaikka yritänkin rajoittaa netissä roikkumistani. Hyviä elokuvia ja sarjoja on sielläkin vähän, mutta erinomaisia dokumentteja vaikka kuinka paljon. Yllättävän harva tuttavistani kuitenkin katsoo Areenaa, johtuisikohan siitä, että se ei maksa mitään, eikä tule tunnetta, että rahat menee hukkaan jos sitä ei käytä?

Tässä Ylen leikkauskeskustelussa on unohtunut monta asiaa, mutta keskeisin väärinkäsitys on se, että tv:n ja radion mainoskanavat olisivat ilmaisia. Eivät ole. Ne maksavat meille ihan yhtä paljon kuin Ylekin. Ei ole ilmaista lounasta kuten ei ilmaista maikkariakaan.

Joka kerta kun käymme kaupassa, maksamme tietämättämme eräänlaista ”mainosveroa”, jolla mm. kaupallista mediaa rahoitetaan. Ja mainosvero on verrattomasti Yle-veroa isompi. Yle-veron (0-40 senttiä/vrk) maksaessamme tiedämme mihin rahat menevät, mutta mainosveroa maksaessamme emme. Ja osa jälkimmäisestä menee kaupallisen median omistajien voittoihin – usein ulkomaille. Ylen tarkoitus ei ole tuottaa rahallista voittoa, vaan jotain paljon rahaa tärkeämpää. Ja Ylen omistamme me, Suomen kansa.

Siksi Ylen yksityistämistä tai lakkauttamista ajavat toimivat koko kansaa, myös itseään vastaan, ja typerä hanke on ehdottomasti torjuttava.

Sille joka pauhaa jatkuvasti siitä, että Ylessä on ohjelmaa, joka ei häntä miellytä, kerrottakoon, että meitä Ylen omistajia on hänen lisäkseen yli viisi miljoonaa, joilla on todennäköisesti erilainen maku kuin hänellä.