Muistatko vielä sanan "innovaatio"?

Innovation manager on hassun värisiin housuihin pukeutunut mies, jolla on hyllyssä Steve Jobsin elämäkerta ja jonka sähköposteihin vastataan vain harvoin.

Profiilikuva
Kirjoittaja on toimittaja ja startup-liikemies.

Vieläkö muistat sanan innovaatio? Siis sen termin, joka tuntui 90-luvun alussa nykyaikaiselta? Ei se mitään, ei moni muukaan. Jos ei ole innovaatiokonsultti. Tai innovation manager jossain firman nurkassa pölyyntymässä.

Innovation manager eli innovaatiopäällikkö on korporaatiomaailman jäänne ajalta, jolloin tuotekehitys hoidettiin firman sisällä. Ensin innovation managerit pitivät ideatyöpajoja, ruuvasivat seiniin aloitelaatikoita ja pumppasivat tiimeihin toivoa. Sitten alkoivat tiukat ajat. Tuotekehitysosastot supistettiin minimiin, kulukuuri iski kaikkiin, jotka eivät tehneet kuluvalle kvartaalille rahaa.

Tämän päivän innovation manager on se hassun värisiin housuihin pukeutunut varhaiskeski-ikäinen mies, jolla on hyllyssä Steve Jobsin elämäkerta ja jonka sähköposteihin vastataan vain harvoin.

Innovaatiopäällikön arki kulkee työhyvinvointihuoneiden värikkyydestä stressintuoksuisiin innostuksentappohuoneisiin, joista hän raahautuu aina hitusen haalempana ulos.

Kuulostiko tutulta? Vaikka kuvaus anonyymistä innovation managerista on puhdasta fiktiota, siihen tiivistyy jotain monien suurten yritysten ongelmista keksiä uusia ideoita tai kehittää uusia tuotteita tai palveluita. Liian usein luovuuteen eli innovaatioon suhtaudutaan erillisenä alueena, hassuna pehmo-otuksena, joka omaan aitaukseensa suljettuna, ihan kivana kummajaisena jää aina raapimaan ovea kun puhutaan bisneksestä vakavia.