Moves-kauppa teki hörhöstä taukin

Eilen suomalainen yritys myytiin Facebookille. Se oli niin ihanaa, että jopa hupparihörhö joutui unohtamaan kriittisyyden hetkeksi.

Profiilikuva
Kirjoittaja on toimittaja ja startup-liikemies.
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Minua on syytetty kyyniseksi ja sanottu, että kirjoitan liian negatiivisesti startup-maailmasta. On se tietysti myönnettävä, että on usein helpompi löytää epäkohtia kuin kehuttavaa, mutta oikeasti: eikö yrittäjyyden ympärillä ole jo aivan liikaa kivapuhetta ja selkääntaputtelua? Eivätkö Twitter-ringissä itseään tyydyttävät startup-valopäät saa ääntään vielä riittävästi kuuluville?

Vaikka rakastan startup-maailmaa, uskon että vain kriittisellä journalismilla ja analyysillä ala kehittyy. Startupeista ei tarvitse enää kirjoittaa söpösti, kuten vielä muutama vuosi sitten, koska bisneksestä on tullut oikeasti merkittävää.

Mutta joskus on paatuneimmankin nälvijän antauduttava. Eilinen suomi-exit Facebookille oli nimittäin niin ihana juttu, että se teki hörhöstäkin positiivisia adjektiiveja ryöstöviljelevän internet-taukin.

Eilen oli siis suuri päivä suomalaiselle startup-maailmalle, kun ProtoGeo Oy myytiin Facebookille. ProtoGeo oli kehittänyt Moves-puhelinapplikaatiota, joka tallentaa automaattisesti  käyttäjän liikunta-aktiviteetit ja kannustaa liikkumaan.

Ihaninta oli, että yrityksen taustavoimista löytyy monta tuttua, esimerkiksi Sulakkeen perustajat Sampo Karjalainen ja Aapo Kyrölä, joiden kanssa puuhattiin cd-romppuja jo 90-luvulla. Miesten innostus on säilynyt suuristakin vastoinkäymisistä huolimatta jo parikymmentä vuotta ja nyt sinnikkyys palkittiin.