Blogit

Sisäpiiritietoa startup-maailmasta.

Mitä jos ihmiset ovatkin tyhmiä?

Blogit Hupparihörhö 28.4.2019 17:40
Sami Kuusela
Kirjoittaja on toimittaja ja liikemies, jonka Hupparihörhö-yritys etsii startupeja suuryrityksille kumppaneiksi ja ostettavaksi.

Mitä jos ihmiset ovatkin tyhmiä? Mitä jos sosiaalinen media on paljastanut, kuinka valtavasti Suomessa ja maailmalla on juntteja? Sen se ainakin on näyttänyt, että omalle moraalille ja maailmankuvalle vastakkaisia ajatuksia ja asenteita riittää.

Kun puhutaan sosiaalisen median tai laajemmin internetin uhasta yhteiskunnalle, syytetään Facebookia, Googlea tai muuta jättiyhtiötä "kuplien vahvistamisesta", "ääripäiden korostamisesta" tai "mainostulojen kasvattamisesta keinolla millä hyvänsä", vaikka oikeasti tarkoitetaan, ettei väärämielisten pitäisi päästä ääneen ollenkaan ja varsinkin kohdennusalgoritmeja pitäisi huonontaa niin, että ne tarjoaisivat vain hyväksyttyä sisältöä omaa itseä tyhmemmille ihmisille.

Internetin personointialgoritmit, kuten esimerkiksi Facebookin uutisvirtaa rakentava tai Googlen hakutuloksia personoiva koodi, pyrkivät tarjoamaan meistä jokaiselle mahdollisimman innostavaa tai kiinnostavaa sisältöä. Algoritmien päätarkoitus on miellyttää – tai raivostuttaa – jokaista ihmistä juuri sillä tavalla kuin kyseiselle käyttäjälle maistuu. Yksi tärkeimmistä mittareista on "time on site", joka esimerkiksi Facebookin kohdalla on eri lähteiden mukaan vähintään 35 minuuttia päivässä (itselläni se on Facebookin mobiiliapplikaatiosta mitattuna 40 minuuttia). Kaikissa some- ja viestipalveluissa ihmiset viihtyvät vajaasta kahdesta yli kolmeen tuntiin asuinpaikastaan riippuen.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu