Sisäpiiritietoa startup-maailmasta.

Minä olen uber-kuski

Sami Kuusela
Blogit Hupparihörhö 8.4.2016 08:42
Tervetuloa Suomeen, Ahmed, tai mikä sinun nimesi olikaan. Tervetuloa tänne, jossa ei ole töitä kantasuomalaisillakaan, mutta jos laitat säästösi autoon ja alat kuskata väkeä uberin piikkiin, voit selviytyä. Ja lähettää ehkä vähän perheellesikin rahaa. Paitsi ettet voi. Paitsi että suomalainen virkak...

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu

Sami Kuusela

Kirjoittaja on toimittaja ja liikemies, jonka Hupparihörhö-yritys etsii startupeja suuryrityksille kumppaneiksi ja ostettavaksi.

Keskustelu

Miten tämä auttaa jo nyt olevia yrittäjiä ja heidän työntekijöiden huonoja palkkoja? Olisin todella kiinnostunut ansaitsemaan 3000€ kuukaudessa ja haluaisin maksaa siitä myös verot! Tällä hetkellä en ansaitse edes 2000€/kk niin tämä olisi kiva lisä…. Auta mua, Hupparihörhö!

Oikeus voitti! Puolitoista vuotta onkin seurattu rikollisten pimeiden taksien pyörimistä voimattomana. Kenelläkään ei ole ollut pienintäkään epäselvyyttä, että toiminta on ollut Suomen lakien mukaan kiellettyä. Nyt systeemi osoitti voimansa, kuten Kuusela osuvasti kiteytti. Rikolliset eivät siis noin vain pystykään rantautumaan tänne ja haastamaan lainsäädäntömme. Siitä rangaistaan. Kyseessä oleva ”viaton selviytyjä”, ”kiltti ja kuuliainen” nautti verovaroilla kustannettua työttömyysavustusta samaan aikaan kun ajoi pimeää keikkaa minkä kerkesi.

Ei se ole ihan suoraan noin. 3000 € miinus alv (yli 10 k) vähennettynä unerpalkkio 20 %. Auton kulut n 4000 km / kk. Tulovero, kuljetustoimintaan soveltuva vakuutus. Paljon enemmän tunteja yöllä ilman korvausta. Poliisit perässä, unelma ammatti. Ai niin pitäisi olla tmi että voit maksaa alv. Kirjanpito kustannukset ja muut hommat odottavat tekijäänsä.

Olisikohan asiallista kerätä kolehti miesparalle sakkojen maksamista varten? Että vaikka systeemi onkin monilta osin rikki, niin yleisesti ihmisten mielestä työnteosta ja kuuluu palkita eikä rangaista, varsinkin kun kaveri oli huolehtinut veroistakin asiaankuluvasti.

Huppis haluaa semmoisen bottom–up lainsäädäntöprosessin? Eli kun ei säännöt miellytä niin rikot vaan niitä niin sitten muutetaan laki?

Minä olen lääkäri. Sydänkirurgian erikoislääkäri. Muuttakaa lait semmoiseksi.

Huh, melkoinen rimanalitus Kuuselalta. En tiedä mille tasolle voi älyllisessä epärehellisyydessä vajota, mutta ilmeisesti melko alas…
Toivon vilpittömästi että kuuselan omat bisnekset kaatuvat koska veronsa maksavana yrittäjänä hän ei tietenkään voi kilpailla kaikki yhteiskunnalliset velvoitteet pystyyn jättäviä mikroyrittäjiä vastaan.
Suomi on harvinaisen tyhmien ja sinisilmäisten naiivien typerysten maa…

25pvä sakkoa 150e .päiväsakon suuruus yhden 6e pvä. Ei ole maksettu centiäkään veroja noista uber tuloista olisi näkynyt verotiedoissa kun antoivat käräjille päätöksen. Eli tuet ja uber palkka. Pärjää kivasti. Perustetaan kaikki omat appsit ja välitetään työt sitä kautta. Sama asia. Ei tarvitse välittää mistään lain säännöistä jne… kliffaa. Huppari oot pihalla yhteiskunnan ja maailman menosta. Uber toimii jenkeissä mutta siellä on kaikko vähän erillailla lun meillä euroopassa. Esim sairasvakuutus ja listaa voisi jatkaa loputtomiin. Mieti. Olisi mukava nähdä linkki tai lähde mihin perustat kaiken esim verot maksetaan ja kaikki muutkin maksut. Ja vaikka olisi tmi en usko että kuljettaja osaisi edes maksaa oikeaan paikkaan alveja. Perustan väitteeni että hän repuutti taksikurssin kokeen. Muutenkin jos haluut olla trendikäs huppari niin katse tulevaisuuteen. Uber on jo vanha juttu maailmalla!!!!!!!! Hyvää kevättä t.anismanis

Maisalla on nyt väärää tietoa tai keksii omasta päästään: kuljettaja ei ole nostanut työttömyyskorvauksia eikä tehnyt pimeänä, vaan on maksanut tuloistaan verotkin. (Oikeus kuitenkin vaatii tulot täysimittaisena takaisin hyvittämättä maksettujen verojen määrää.) Monet lehdet jättivät nämä seikat kertomatta (Uusi Suomi kirjoitti selkeämmin).

Teemu Niemelä kirjoittaa:

”Muutamia huomioita Uber-tuomiosta:
Puolitoista vuotta ensimmäisten Uber POP –kyytien ajamisen jälkeen saimme viimein käräjäoikeuden kannan tähän sinänsä selvään asiaan.
5.4.2016 annetussa tuomiossa todettiin erään herra Adhamovin syyllistyneen luvattoman taksiliikenteen harjoittamiseen. Sakkoa huimat 150 euroa ja koko rikoshyödyn menettäminen valtiolle.
Helsingin Käräjäoikeuden sinänsä hyvässä päätöksessä kiinnittää huomion muutama kohta:

1. maailman pimeiden taksien välityksen monopolia havittelevan miljardifirman nimi on kirjoitettu päätöksessä toistuvasti väärin. Kyseessä ei ole mikään germaanien ”Über-ordnung”, vaan yhdysvaltalainen veroparatiisiyritys jonka nimi on Uber. Luulisi, että huolellisessa oikeuskäsittelyssä edes todellisen syypään nimi saataisiin selville.

2. kuljettaja vetosi siihen, että Uberin edustaja kertoi hänelle, että lupaa ei tarvita. Oikeuden mukaan kuljettajan ei olisi pitänyt tätä uskoa, etenkin kun oli käynyt taksinkuljettajakurssia, joskin sitä läpäisemättä.
Tästä herää kysymys, että jos kuljettaja ei olisi edes yrittänyt valmistua taksinkuljettajaksi, olisiko hyväuskoisuus ollut peruste kuljettajan rankaisematta jättämiseen?
Oikeuden päätöksessä toki toisaalta katsotaan myös, että lakiteksti on niin selkeä, että väärinymmärtämisen vaaraa ei pitäisi olla edes kursseja käymättömällä.

3. Uber itse pääsee kuin koira veräjästä, jälleen kerran. Maallikon mielestä kyseessä voisi olla esimerkiksi rikokseen yllyttäminen.

4. kuljettaja tienasi päätöksen mukaan 3500 euroa kuukaudessa. Uberin mukaan POP -toiminnassa on kuitenkin kyse harrastustoiminnasta; jakamistaloudesta jossa vähän katetaan auton pitämisen kuluja. Tämä selitys menee edelleen läpi mm. mediassa, vaikka kyseessä on aivan yksiselitteisesti erittäin kannattava pimeä, organisoitu taksitoiminta.

5. päätöksessä viitataan siihen, että Adhamov on maksanut tulostaan ansiotuloveroja (arvonlisäveroa ei tietenkään ole maksettu). Tämä herättää epäilyksiä, koska Uber-toiminnasta verojen maksu on käytännössä vapaaehtoista, ja liiketoiminnasta ilmoittamalla menettää lisäksi työttömyyskorvauksen ja asumistuen.
On myös epäselvää, mistä summasta verot on maksettu, kun Adhamovilla ei oikeudessa ollut esittää mitään laskelmaa autonsa käyttämisen kuluista. Nämä kulut kannattaisi tietysti selvittää ja vähentää ansaitusta tulosta kun kuuliaisesti veroja maksetaan.
Hyvin levinneessä someraivossa laillisia verotakseja vastaan onkin korostettu juuri tätä verojen maksua. ”Siitäs saitte kyllä ne veronsa maksaa vaikka eivät muita lakeja noudatakaan”.
Adhamovilla on kuin onkin toiminimi Uber-toimintaa ja verojen maksua varten. Vitsi paljastuu kuitenkin melko nopeasti. Käräjäoikeuden mukaan rikoksentekoaika on ollut 1.5.2015-13.8.2015.
Adhamovin toiminimi on perustettu 28.10.2015.
Verojen maksu on alkanut kiinnostaa kiinni jäämisen ja toiminnan loppumisen jälkeen, kun mies on ymmärtänyt joutuvansa oikeudelliseen vastuuseen asiasta. Täydestä menee tietysti tämäkin.

6. Liikenne- ja viestintäministeriö. Mitä tästä voi enää sanoa?
Tällä kertaa he ovat nolanneet itsensä lähettämällä Über -kiimassaan oikeuteen virkamiehen pitämään diashowta ministeriön haaveista Uberin toiminnan laillistamiseksi. Käräjäoikeus on päätöksessään kuitannut tämän pelleilyn varsin lakonisesti:
”Liikenneministeriön virkamiehen liikennekaarenuudistusta koskeva diaesitys ei muuta taksiliikennelain voimassa olevaa sisältöä. Voimassa oleva taksiliikennelain lupaedellytys on sisällöltään selvä.”
Herää kysymys, ovatko LVM:n virkamiehet oikeasti luvanneet Uberille, että yrittävät estää heidän laittomaan toimintaansa puuttumisen.
Jos ovat, maksaako tällainen palvelu jotain?”

Erikoisia laskelmia heitetään: päiväsakot määräytyvät tulojen mukaan (jos tarkistavat verottajalta, niin viimeisimmän verokauden mukaan menee, eikä siitä siksi voi päätellä mitään reaalitilanteesta)

Luvat oltava kunnosa hiekkakansallakin.

Kuusela on kyllä yksi vitsi itsekin :p

@Turska, jos suomalainen olisi keksinyt ajaa taksia ilman velvoitteita, mitähän huppis olisi siihen sanonut, varsinkin kun hän on aikaisemmin kirjoittanut paheksuvasti yrittäjistä jotka eivät maksa verojaan. Huppis pitää verojen maksamista yrittäjän ylimpänä tarkoituksena, paitsi nyt kun yritetään aivan laittomasti. Miksiköhän tässä tapauksessa saa?

Hölmöjä nämä yhden totuuden miehet, jotka eivät ymmärrä kokonaisuuksia.

Paavo. Laitatko linkin mistä olet nähnyt ne vero hommat. Joka mantereella säännellään jotenkin maakihtaisesti takseja. Tietenkin villit maat ja kehitysyhteiskunnat pois lukien. Vähän nyt niitä faktoja eikä perus lobbaus skeidaa kehiin. Pystyisikö hieman tarkastelemaan kokonaisuutta eikä pommittamaan raamatun sanomalla uber uber uber…. onko kehityksen ja tekniikan taju noin alhaisella tasolla? Entä miten jatkuvuus? Kaikki hyvä olemassa oleva romutetaan… minkä takia sitä ei kehitetä? Tekes torppasi hyvän yhteishankkeen jossa oli mukana semmoisia pieniä yrityksiä kun elisa op jne…. haaga helia oli myös mukana. Varmaan lobbauksen ansiosta sekin meni monen hyvän palaverin jälkeen roskiin. Peli reilua ja samat säännöt kaikille mikä HELVETTI siinä on niin vaikeeta?

Joo, kun nyt myös Hupparihörhön Facebookissa puhutaan hyvinkin yksityiskohtaisesti tästä tuomiosta, niin olisi kiva saada linkki siihen! Kiitos! Itse en ole sitä internetistä löytänyt. Tuomitun nimi vähän vaihtelee näissä jutuissa.

Tuomion saanut Uber-kuljettaja teki rikkeensä touko-elokuussa 2015. Kauppalehden yritysrekisterin mukaan henkilö on perustanut yrityksen vasta lokakuussa 2015. Ennakkoperintärekisteriin hän on mennyt vasta 2016. Kaikki nämä kiinni jäämisen jälkeen. Tuli ilmeisesti kiire maksaa verot. Nämähän asiat/toimet tehdään yleensä liiketoiminnan alussa.. (?) (Lähde: Kauppalehti) Ilman kiinni jäämistä verot olisi jäänyt saamatta.

Hän menettää rikoksella ansaitut 12 000 euron tulot valtiolle. Milloin rikoksen tehnyt on saanut pitää saaliinsa tai osan saaliista? Saako näpistelijä? Saako salametsästäjä? Saako pankkiryöstäjä? Ei.

Viro ei ole mitään sähköistä palvelua vielä rakentamassa (suunnittelu), vaan pyrkii saamaan Uber maksut maahansa (tätäkin asiaa ajaa muutama kansanedustaja) veroparatiisi Hollannista, jossa sijaitsee Uber International B.V. Uber International B.V vastaa Uberin Euroopan toiminnoista ja mm. maksuliikenteestä. Toimisto jossa ei ollut vuonna 2013 yhtään työntekijää. Hollannissa Uber ottaa asiakkaiden luotto- ja pankkikortti maksuista 20 % ja tilittää loput 80 % kuljettaja-partnereille kuin kaverille rahaa siirtäisi. (Lähde: Business Insider UK). Millä resursseilla tätä viranomainen valvoo? Esim. verojen maksu on täysin Uberin kuljettaja-parteneiden oman moraalin ja etiikan armoilla. Jos Uberin kuljettaja-partnerit ovat itsenäisiä yrittäjiä, niin miksi he eivät saa itse hinnoitella itseään esim. korkean surge price hinnoittelun aikana ja näin ollen kilpailla toisiaan vastaan?

Ei tule onnistumaan.

On myös hauskaa lukea nyt lehdestä/tuomioista, että yksikään kuljettaja ei ole tiennyt toiminnan laittomuutta; toisin on saatu aikaisemmin lukea useista lehdistä ja Uber-kuljettajien haastatteluista, joissa Uber-kuljettajat toteavat toiminnan olevan harmaalla alueella, 100 % haastatteluissa esiintyvät väärällä nimellä ja mm. käskevät asiakkaan istua etupenkille ettei poliisi kiinnostu toimista. Nämä asiat ilmeisesti unohtuvat käräjillä.

Pidetään sekin mielessä, että Ruotsissa taksiala vapautettiin 90-luvulla. Siellä on 25-35 % kalliimmat taksit, suuri riistohinnoittelu mahdollisuus, vähemmän autoja ja syrjäkylät kuolleet taksitoiminnalta. Uber toimii myös maassa ja Ruotsin poliisin mukaan touhu on täysin verrattavissa pimeään taksiin ja 3/10 maksaa verot. (Lähde: DN).

Uberia ei myöskään kiinnosta kuin kasvukeskukset ja kaupungit. Sitä Uberia et siis tule tulevaisuudessakaan näkemään Kittilässä ellet itse sitä siellä aja. Uber toimii hyvin maissa missä itse virallinen taksi on ajettu alas, sen toimintamalli on villi ja asiakasta on helppo ukottaa, esimerkkinä Viro.

Uber on kyydinjakamista?

Kyydin jakaminen (kimppakyyti):

Henkilö A menee Espoosta Helsinkiin. Herra B (jopa C) tulee mukaan ja realistiset bensakulut korvataan. Joku saattaa tarjota jopa vielä lisäksi lounaan.

Ei kyydin jakamista:

Henkilö A päivystää 3-5 krt / vko monia tunteja kadulla ja kuskaa ihmisiä paikasta A,B,C,D,E ja tienaa x määrän rahaa / kk.

Mistä lähtien lainsäädännössä on katsottu tulevaa ja ei nykyhetkeä? Halpa hinta on perkeleen mukava asia kuluttajan kannalta. Pakkohan siitä on pitää, tunnustan! Pitää kuitenkin miettiä miksi ja miten se on halpaa kalliissa maassa nimeltä Suomi.

Digilisaatio on se tulevaisuus ja päämäärä, mutta ei keinolla millä hyvänsä, kuten työntekijöiden etujen polkemisella, harmaalla taloudella ja ties millä.

Suomalainen taksi tuottaa valtiolle pelkkiä alveja n. 100 milj. euroa vuodessa. Lisäksi vielä kaikki muut maksut ja verot n. 300 milj. euroa. Uberin vastaava taitaa olla Suomessa 0 eur (?) Esimerkkinä: Uber UK: 12 milj punnan liikevaihto, voittoa 800k, veroja vain 20k. (Lähde: Business Insider UK)

Mikä tämän jutun pointti on: Uber ei ole se puhdas pieni pulmunen, joka tappelee rumaa, ilkeää ja pahaa taksisääntelyä vastaan. Uber on 60 mrd häikäilemätön yhtiö, joka pyrkii jenkkiagendan tapaan maksimoimaan voittonsa tavalla tai toisella. Tekee kovaa nousua, mutta vielä kovempaa tappiota miltei kaikkialla maailmassa. Yhtiö selittää huonoja lukemia investoinneilla. Investoinneilla mihin? 2015 puolessa välin tappiot olivat miltei 1 mrd. dollaria (Lähde: Forbes)

Hauskaa ja osittain käsittämätöntä miten jotkut näkee rangaistun kuljettajan uhrina. Nähdäänkö ne vasta Turussa kiinni jääneet valehoitajat uhreina? Rahankeräys? Kolehti? He toimivat ilman asianmukaisia lupia ja jäivät siitä kiinni, kuten toimi ja jäi kiinni Uber-kuljettajakin. Piste.