Blogit

Sisäpiiritietoa startup-maailmasta.

Miksi taksin pitää olla Mersu?

Blogit Hupparihörhö 27.1.2014 11:51
Sami Kuusela
Kirjoittaja on toimittaja ja liikemies, jonka Hupparihörhö-yritys etsii startupeja suuryrityksille kumppaneiksi ja ostettavaksi.

Kävelen joka aamu taksitolpan ohi toimistolleni. Asiakkaita odottavien pirssien tiirailu on kiinnostavaa puuhaa. On jännä seurata, joko Mercedes-Benziltä on tullut se uusin malli ja mitä kaikkea herkkuja siihen voikaan tilata.

Toki tyhjäkäynti ärsyttää varsinkin pakkasella. Jonossa saattaa jumittaa kymmeniä autoja, joista jokainen pieree ilmaan kuskin mukavuudenhalun vuoksi. Tyhjäkäynti ei ole kuitenkaan se pahin asia, joka pirsseissä ketuttaa.

Suomessa on maailman hienoimmat taksit. Missään maassa en ole nähnyt yhtä loistokasta taksikalustoa kuin Suomessa. Kyllä niillä kelpaa jurrisia viikonloppuöisin kuskata.

Mutta tarvitsemmeko paikasta toiseen siirtymiseen luksusta?

Yhä useammat meistä näkevät suomalaisen taksijärjestelmän hienhajuisten persumiesten kartellina, jossa tärkeintä on ajaa mahdollisimman uudella Mersulla ja vihata muutoksia.

Taksilla ajaminen on Suomessa naurettavan kallista. Me kustannamme ne Mersut. En halua osallistua näihin talkoisiin. Minulle riittäisi mainiosti, että minua kuskattaisiin viisi vuotta vanhalla Toyotalla.

Ei taksilla ajamisen pitäisi olla mitenkään hienoa. Se on tapa liikkua paikasta toiseen ilman omaa autoa, hieman joustavammin kuin busseilla tai raitiovaunuilla.

Tarvitsemme vaihtoehtoja, tarvitsemme Überin Suomeen. Tämä amerikkalainen startup-palvelu on mullistanut taksiliikenteen. Palvelussa kuskina toimii kuka tahansa, tilaukset hoidetaan älypuhelimella ja sekä kuski että matkustaja saavat aina matkan jälkeen arvosanat, mikä tekee kyydeistä normipirssejä turvallisempia.

Mutta eihän sitä Überiä tänne saada. Koska Taksiliiton mielestä sitä ei tarvita.

Mitä siitäkin tulisi, jos seuraisimme aikaamme? Suomen talous romahtaisi, kun liikkumisesta tulisi edullista ja yksityisautoilulle tulisi oikea vaihtoehto kaupungissa liikkumiseen. Puhumattakaan, että tarjottaisiin autonomistajille mahdollisuus tienata.