Sisäpiiritietoa startup-maailmasta.

Miksi taksin pitää olla Mersu?

Sami Kuusela
Blogit Hupparihörhö 27.1.2014 11:51

Kävelen joka aamu taksitolpan ohi toimistolleni. Asiakkaita odottavien pirssien tiirailu on kiinnostavaa puuhaa. On jännä seurata, joko Mercedes-Benziltä on tullut se uusin malli ja mitä kaikkea herkkuja siihen voikaan tilata.

Toki tyhjäkäynti ärsyttää varsinkin pakkasella. Jonossa saattaa jumittaa kymmeniä autoja, joista jokainen pieree ilmaan kuskin mukavuudenhalun vuoksi. Tyhjäkäynti ei ole kuitenkaan se pahin asia, joka pirsseissä ketuttaa.

Suomessa on maailman hienoimmat taksit. Missään maassa en ole nähnyt yhtä loistokasta taksikalustoa kuin Suomessa. Kyllä niillä kelpaa jurrisia viikonloppuöisin kuskata.

Mutta tarvitsemmeko paikasta toiseen siirtymiseen luksusta?

Yhä useammat meistä näkevät suomalaisen taksijärjestelmän hienhajuisten persumiesten kartellina, jossa tärkeintä on ajaa mahdollisimman uudella Mersulla ja vihata muutoksia.

Taksilla ajaminen on Suomessa naurettavan kallista. Me kustannamme ne Mersut. En halua osallistua näihin talkoisiin. Minulle riittäisi mainiosti, että minua kuskattaisiin viisi vuotta vanhalla Toyotalla.

Ei taksilla ajamisen pitäisi olla mitenkään hienoa. Se on tapa liikkua paikasta toiseen ilman omaa autoa, hieman joustavammin kuin busseilla tai raitiovaunuilla.

Tarvitsemme vaihtoehtoja, tarvitsemme Überin Suomeen. Tämä amerikkalainen startup-palvelu on mullistanut taksiliikenteen. Palvelussa kuskina toimii kuka tahansa, tilaukset hoidetaan älypuhelimella ja sekä kuski että matkustaja saavat aina matkan jälkeen arvosanat, mikä tekee kyydeistä normipirssejä turvallisempia.

Mutta eihän sitä Überiä tänne saada. Koska Taksiliiton mielestä sitä ei tarvita.

Mitä siitäkin tulisi, jos seuraisimme aikaamme? Suomen talous romahtaisi, kun liikkumisesta tulisi edullista ja yksityisautoilulle tulisi oikea vaihtoehto kaupungissa liikkumiseen. Puhumattakaan, että tarjottaisiin autonomistajille mahdollisuus tienata.

Sami Kuusela

Kirjoittaja on toimittaja ja liikemies, jonka Hupparihörhö-yritys etsii startupeja suuryrityksille kumppaneiksi ja ostettavaksi.

Keskustelu

Haluaisin muutamaan seikkaan puuttua.

Autot ovat todenäköisesti käynnissä siksi, että
a) asiakkaan olisi mukavampi istahtaa lämpimään autoon
b) on itseasiassa luontoystävällisempää pitää auto lämpöisenä kuin tehdä niitä kylmäkäynnistyksiä. Toinen vaihtoehto olisi käyttää pa lisälämmitinta, mutta se saastuttanee enemmän koska pakokaasut eivät mene suodattimien läpi

Miksi autot ovat mersuja? Varmaan siksi, että ne ovat työvälineitä. Kirjoitithan sinä tämän vanhalla 486:lla ja lähetit sen 14.4 modeemilla? ;) Miksi et puutu siihen, että timpurit touhuavat stahlwilleillä ja deWalteilla.

Olen kyllä nähnyt ihan yhtä hienoja takseja maailmalla ja mitä hintaan tulee niin Brysselin kentältä mecheleen maksaa noin 65€ (matka noin 15km) ja ei, sitä ei voi maksaa muulla kuin käteisellä. Tiesithän, että suomessa voit maksaa likimain kaikilla maailman luottokorteilla näin ei ole maailmalla (ja näistä luottokorttimaksuista autoilija maksaa proviisiot korttiyhtiölle ja pitää huolen, että laitteisto pelaa aina uusien korttien kanssa)

Suomessa taksi tekee muutakin kuin kuljettaa kännisiä viikonloppuyönä snägärin kautta kotia. On vanhuskuljetukset, vammaiskuljetukset, koulukuljetukset ja haja-asutusalueilla erilaiset ruokapalvelut ja jopa postin jako.

Kysypä seuraavankerran vaikka New Yorkissa, antaisiko paikallinen lapsensa taksin kyytiin kouluun vietäväksi – niinpä, en usko minäkään, pitää kysymystäsi lähinnä absurdina.

Tässä nyt muutama seikka mitä tuli mieleen MIKSI se taksi on mersu ja miksi se matkustaminen on niin helvetin kallista. Taksiliittolaiset, autoilijat ja kuskit korjatkoon virheet. Edellämainittu tieto löytyi internetistä ja osa tiedoista perustuu omaan kokemuksiin pirssin kyydissä (matkustajana) istuneena.

Parempi olisi kysyä, että miksi taksikuskin pitää olla suomalainen ja maksaa kiltisti kaikki veronsa. Suomalainen työ on kallista. Ihan hirvittävän kallista. Suomalaisen työllistäminen tulee kalliiksi työnantajalle sekä asiakkaalle ja se näkyykin taksinkin hinnassa. Mersun arvo jää yllättävän pieneksi, kun sitä alkaa vertaamaan palkka- ja dieselkuluihin. Ja sekin pieni sijoitus näkyy suuresti työntekijän ja asiakkaan viihtymisenä pidemmän päälle.

Ei ole ihmeellisä, että turkkipitserian pitsa maksaa vitosen, kun naapurissa olevassa suomalaispaikassa sama lätty on kahdeksan euroa. Taksialan suuri lupabyrokratia takaa, että alalla on kalliit taksat, mutta myös minimaalinen harmaa talous.

Taksiauton merkillä ei ole mitään merkitystä kyydin hintaan.

2 vuotiaan yli 300tkm ajetun taksimersun väliraha uuteen vastaavaan on 20000€ luokkaa. Eli alle 1000€/kk, alle 33€/vrk eli noin 15€/ajovuoro.

Jos tällä hinnalla saa ajaa takuunalaisella autolla ja nauttia taksiautoilijoille räätälöidyistä palveluista, niin miksi ei?!

Luuletko Kuusela ihan oikeasti, että taksikyydin hinta olisi oleellisesti edullisempi, jos jollain toisella merkillä saataisiin yhtälö 12€/ajovuoro..?

Kyyti maksaisi ihan saman sillä vanhalla Toyotalla. Mutta hupparihörhöllehän ei tietenkään tullut mieleenkään ajatella asiaa muulta, kuin oman navan kantilta. Varmasti suurimmalle osalle ihmisistä on aivan se ja sama, millä paskalaatikolla sitä kerran vuodessa pikkujouluista kotiin ajetaan. Mutta siinä vaiheessa, kun istutaan siellä ratin ja penkin välissä vuorosta toiseen se 12-13 tuntia kerrallaan, alkaa hiukan auton laatukin kiinnostamaan. On eri asia ajaa autolla kerran viikossa markettiin ruokaostoksille, kuin ajaa sillä 100tuhatta kilometriä vuodessa.
Ensi kerralla kannattaa miettiä asiaa ihan tosissaan edes hetken aikaa, ettei pääse tälläisiä aivopieruja julkiseen levitykseen.

Ai että taksin kalustolla ei ole merkitystä kyydin hintaan? Miksei sitten oteta vaikka rolls roycen uusinta luksusmallia? Täähän on ihan järjetöntä että ajetaan jollain p#%kalla mersulla.

Tämä kyseinen heppu repii 120e/h…..olis varmaan pätevämpiäkin tohon hommaan ja halvemmalla!!!!

No onhan sillä auton hinnalla tietysti merkitystä, ja se merkitys on noin 10% kyytihinnasta. Tämä on siis E-Mercedes vs. ei autoa ollenkaan. Pelkkiin palkkakuluihin menee asiakkaan maksamasta taksin hinnasta yli puolet, lopuista maksetaan auton kaikki kulut, polttoaineet, vakuutukset, kirjanpito, renkaat, käyttömaksut. Ja tämän jälkeen jää vielä se yrittäjän mahtava voitto-osuus, eli korvaus yrittäjän töistä ja sijoitetusta omaisuudesta. Taksin liikevaihto Helsingissä on noin 25-30 euroa tunnissa päivällä, arkiöisin vähemmän. Viikonloppuna klo. 02-05 tuntiliikevaihto voi nousta 60 euroon.

Uber-taksi ei laske taksimatkan hintaa vaan nostaa sitä, mikäli verot maksetaan. Uber vetää välistä 15% hinnasta, se menee siis suoraan Amerikkaan korvauksena nimen ja ohjelmiston käytöstä. Useissa maissa taksijärjestelmä toimii niin huonosti, että asiakkaat ovat valmiita maksamaan Uberista enemmän kuin varsinaisesta taksista. Suomessa taksijärjestelmä toimii erittäin hyvin.

Jokainen joka arvostelee taksien tyhjäkäyntiä voi mennä itse istumaan autoon 15 asteen pakkasessa, tai 30 asteen auringonpaisteessa, ja sammuttaa moottorin. Jos on puolen tunnin päästä vielä sitä mieltä että yhtään ei saa tyhjäkäyttää niin keskustellaan sitten uudestaan.

Istun joka aamu taksitolpalla, toimistoihin matkalla olevien ihmisten tiirailu on kiinnostavaa puuhaa jne.
Suomessa ei todellakaan ole maailman hienoimmat taksit, kannattaa hörhön käydä oikeasti maailmalla ja avata silmät.
Oletko miettinyt ollenkaan, paljonko takseihin tulee kilometrejä vuodessa?
Itselle tulee 170000-200000 km. Viisi vuotta vanhassa toyotassa olisi kilometrejä 850000, jos se olisi ostettu uutena taksiin. En tiedä tarkoitatko, että taksareiden pitäisi ostaa taksinsa viisi vuotiaina käytettyinä ja ”vähän” ajettuina, ilman takuuta?
Ennenkuin kirjoitit tämän oksennuksen, et varmaan miettinyt paljonko viisivuotiaan toyotan korjaaminen maksaisi ja kuinka usein se olisi pajalla? Taksihan ei tuota mitään silloin, kun se on korjaamolla, paitsi tietysti työntekijällehän pitää maksaa palkka siltä ajalta.
Kirjoitit myös, että taksilla ajaminen on Suomessa naurettavan kallista. Uutinen sinulle, Suomessa kaikki on naurettavan kallista. Muunmuassa sinun copywritingprojektinjohtokonseptinsuunnittelun keskimääräinen tuntiveloitus (120€/h) http://www.rekaksois.com/pro/index.php?mode=person&uid=82 on todella naurettavan kallista.
Et varmaan myöskään ajatellut, että se Mersu/Volvo ym. on jonkun työpaikka. Istuisitko itse 10 tuntisia päiviä 5 vuotta/500000+ km ajetussa toyotassa. Mistä luulet, että löytyisi halukkaita kuskeja ajamaan em. työkalulla, kun nykyään ei meinaa löytyä näihin meidän ”luksusautoihinkaan”.
Meidän mukavuudenhalustahan se johtuu, että toiset taksit nakuttavat tyhjäkäyntiä, itsellä tosin ökyvaruste webasto autossani, eli en osallistu näihin tyhjäkäyntitalkoisiin. Oletko sitä mieltä, että meidän pitäisi istua autoissamme karvalakit päässä ja toppavaatteet niskassa? Mene itse suoltamaan näitä oksennuksia puiston penkille talvella.
Et varmaan itsekään istu puujakkaralla, kirjotuskonetta naputellen?
Mistä ihmeestä tämä valtava kateus takseja kohtaan suurelle osalle suomalaisista tulee?
Ja vielä että starupüber kyydit normipirssejä turvallisempia, my ass.
Mutta muuten tosi kiva kirjoitus. Älä jatka samaan malliin.

Suurin syy siihen miksi tämä ”Mersujen vuoksi on kallista” -ajatus ei suostu häviämään vaikka se oiotaan joka kerta, on se että ihmisillä on usein suuria vaikeuksia hahmottaa kuinka paljon takseilla todellisuudessa ajetaan. Taksi vaihdetaan uuteen aikaisintaan 250 000 kilometrin välein. Jos ajatellaan että Mersun vaihtaminen Mersuun olisi peräti 10 000 euroa kalliimpaa kuin Skodan vaihtaminen Skodaan, tulisi ajetulle kilometrille lisähintaa alle 4 senttiä.

Moni taksiyrittäjä on halukas maksamaan tämän lisähinnan (koska hehän sen maksavat, asiakkaille kun hinta on aina sama). Syy tähän on se että työmukavuus on parempi, kestävyys hyvä, ja ennen kaikkea se että Mercedes (ja Volvo) ovat ainakin pk-seudulla ainoat merkit joissa taksihuolto todella toimii. Nopea huolto tuo merkittäviä säästöjä taksiyritykselle, kun kalusto ei seiso päiväkausia tuottamamttomana odottamassa vapaata korjausaikaa.

Rols Royce olisi samasta syystä taloudellinen itsemurha; huono kestävyys, järkyttävän hintaiset huollot ja varaosia ei Pohjoismaissa.

Kiitos kommenteista, erityisesti auton hinnan vaikutuksesta matkojen hintaan verrattuna työvoimakuluihin!

Pääpointtinihan tässä oli, että voisi olla kiinnostavaa kokeilla tätä taksihomman demokratisointia. Ja Über on osoittautunut erittäin toimivaksi konseptiksi USA:ssa. Sitä ei kuitenkaan tänne saada, koska se koetaan uhaksi.

Ja oli miten oli, nuo Taksiliiton vastaukset HS:n toimittajan kyselyihin ovat kyllä aika kummia.

Toivon myös, että vaikka kuinka harmittaisi, muistettaisiin, etten ole ketään henkilöä loukannut. Minulla on paljon hyviä kokemuksia takseista.

Peace.

Katsoin tuolta Ûberin sivuilta hintaesimerkkejä.

Monessa kaupungeissa kilometrihinta on suurempi mitä meillä suomessa on. Lisänä on vielä ns. minimimaksu, joka maksetaan jos kyydin hinta jäisi muuten sen alle.

Luulen että tuo Ûberille on tilausta nimenomaan sellaisissa maissa jossa taksijärjestelmä on muuten epäluotettava. Meillä Suomessa taksinkuljettat nauttivat verrattain laajaa luottamusta ihan tutkimuksienkin mukaan.

Ûberin suurin etu on siinä että hintaan ja ilmeisesti kuljettajaankin voi luottaa. Mutta sellainen järjestelmähän meillä on jo Suomessa. Laissa säädetty enimmäis-taksa ja kuljettajat joihinluotetaan kuin poliisiin tai pappeihin.

Mitä uutta tuo Ûber meille sitten toisi? Kalliimmat hinnat ja kätevän tilausjärjestelmän?

Hienhajuiset persut on jo niin huonoa provosointia että toivoisin että kirjoittaja ei niitä jatkossa viljelisi. Oli käsiteltävä aihe mikä tahansa.

Vielä yksi juttu. Verotussyistä taksi kannattaa vaihtaa kolmen vuoden kuluttua sen ostamisesta, vai olenko ymmärtänyt väärin? Autoveron alennushan 9600 (perustaksista) kuoleentuu kolmessa vuodessa. Siksi kai Suomessa on niin uudet taksit?

Ei meidän tarvitse kokeilla, mitä tapahtuu, jos taksiluvat vapautetaan. Meillä on siitä erittäin hyvä esimerkki ihan tuossa naapurissa, Ruotsissa. Suosittelen tutustumaan aiheeseen, niin eiköhän se into siitä laannu.

Veroetu on ihan hyvä porkkana uusia auto kolmen vuoden välein. Olennaisempaa on kuitenkin uuden auton takuu ja luotettavuus. Paljon parjattu ökyauto Mercedes on kunnostautunut äärimmäisen hienosti pääkaupunkiseudulla huollossaan. Eräs kaunis sunnuntaiaamu soitin 07:30 Vehon 24h päivystykseen, että nyt laukes autosta laturi. Päivystäjä sanoi olevansa kymmenen minuutin päästä pajalla, jonne saavuimme suunnilleen samaan aikaan. Auto otettiin saman tien työn alle ja parin tunnin päästä matka jatkui uuden laturin kera. Ilman valmistajan takuuta tulisi vastaavasta kiiretyöstä hillitön lasku tai vaihtoehtoisesti auto seisoisi tuottamatta vähintään maanantaihin ja lähtisi hinurin kyydissä pajalle.

Monesti autoa pidetään vain takuunalaiset vuodet, jolloin viimeisen vuoden osalta jäävän kolmanneksen veroedusta joutuu palauttamaan. Pääkaupunkiseudun nurkkia pyöriessä auton kuluminen on aivan eri lukemissa, kuin tavallisella työmatkalaisella, jonka matkasta puolet on moottoritietä. Autot ei vieläkään kestä loputtomiin, joten korjaamoreissuja tulee ja niille kertyy äkkiä hintaa. Varsinkin sen surullisenkuuluisan takuun päättymisen jälkeen.

Mersu on kuitenkin vielä suhteellisen edullinen auto, kun tarkastelee autonvaihdon välirahaa jyvitettynä per ajovuoro ja vertaa sitä reilusti halvempien merkkien välirahaan per ajovuoro. Työpaikkaviihtyvyys on hyvin oleellista. Näin vaatimattomilla palkoilla toivoisi edes työkalujen olevan kunnollisia ja ehjiä. Aiemmin väläytetyt Rolls Roycet ovat luonnollisesti täysin utopiaa. Työ muuttuisi samantien harrastukseksi, kun nokalla jauhaa seitsenlitrainen V12 ysikasia hiilidioksidiksi. Jopa ässämersu on hankintahinnaltaan ja käyttökuluiltaan varsin utopistinen valinta tolppa-ajoon. E-sarjan mersu on taasen hinnaltaan ja käytettävyydeltään aikalailla sweet spotissa.

Kuitenkin suurin osa kyydin hinnasta valuu kuljettajalle ja verokarhulle. Lupabyrokratiaa hellittäessä taksialallekin valuisi aivan varmasti hirveät määrät harmaata taloutta ja pimeää työvoimaa. Uusia taksifirmoja perustettaisiin Mehmedin toimesta aina, kun verottaja torppaa edellisen nurin. Nykyinen malli pakottaa jokaisen yrittäjän toimimaan pykälien mukaan, sillä uutta mahdollisuutta ei heru. Taksiluvalle löytyy jonosta tunnollinenkin haltia.

Sami  Kuuselan mukaan jutun pääpointti oli ” taksihomman demokratisoinnin kokeileminen”.      Tarkoittaako hän tällä vapauttamista ? Sitähän ei voi kokeilla ja palata sitten takaisin kun ei toiminutkaan. Toimenpide on peruuttamaton.

Syksyllä tulee 10 vuotta taksiyrittäjyyttä täyteen. Toimin Vantaalla, missä kilometrejä tulee vuodessa reilu 200 tuhatta mittariin. Siitä syystä minulla on jo 6:s auto menossa. Aiemmin ajoin Volvolla, nyt Mersulla. Olen todennut että ko merkeillä on ylivoimainen huolto/korjaustoiminta, minulla ei ole varaa seisottaa autoa pajalla kun jotain hajoaa. Ja kun ajan autoilla yleensä noin 330-350 tuhatta, sinä aikana varmasti jotain hajoaa, ja moneen kertaan. Pääomakuluni autosta ovat noin 7-8%, joten se siitä ”Mersulisästä”. Toisin sanoen mikäli autot eivät maksaisi mitään, voisin alentaa kyydin hintaa tuon 7-8%. Mutta sellaista tilannetta ei ole eikä tule. Jos ajaisin halvalla autolla, pääomakulut laskisivat ehkä 5:een %:iin, mutta vastaavasti korjaus/huoltokulut nousisivat. Lähden siitä että kun teen itse sen +200 tuntia kuukaudessa töitä, ja kuljettajat lähes saman verran, kaluston on oltava hyvää. Ei kukaan ammattilainen halua tehdä moisia tuntimääriä huonoilla työkaluilla. Taksin hinta on Suomessa pohjoismaiden halvin, ja aika monessa muussakin Euroopan maassa se on jo kalliimpaa. Se että Suomessa nyt vain on OECD:n surkein ostovoima, ei johdu taksin hinnoittelusta. Ainoa keino jolla taksin(kin) hintaa saataisiin alas, olisi verotuksen kohtuullistaminen ja työn sivukulujen alentaminen, nyt veroihin ja palkkakustannuksiin uppoaa suurin osa tuotosta. Vielä tuosta tyhjäkäynnistä; Itse en tyhjäkäyntiä harrasta, ja olen ohjeistanut myös kuljettajiani välttämään sitä. Aina se ei kuitenkaan ole mahdollista, nykyisillä odotusajoilla akku loppuu jos tolpalla seisoo jatkuvasti Webasto/taukolämmitin + taksilaitteisto koko ajan virtaa vieden. Lopuksi vielä totean, että kun verrataan suomalaista taksia muiden maiden takseihin, voin yli 30:n maan kokemuksella vakuuttaa ettei Suomalaisella taksilla ole mitään hävettävää, kestämme vertailun mihin vain. Sääntelystä huolimatta, tai ehkä juuri sen ansiosta.

Nimenomaan, sääntelyn ansiosta!! Ja Samille vois sanoa että kun tää homma on noin auvoista, ni mikset lähde alalle, multa saat työpaikan ja muutamassa vuodessa sä saat luvat ja vuolet ”kultaa” tässä mersujen ihmemaassa. Vaihdetaan vaikka hommia siks aikaa, mä voin tulla kirjottamaan tota silkkaa paskaa, vaikka tällä tietämyksellä en yrittämälläkään pääse tohon sun tasoos.

Keskustelu muuten jatkuu ensi viikon tiistaina Hupparihörhön Rahaohjelmassa Radio Helsingissä klo 13. Taksiliitto lupasi lähettää edustajansa. Puhutaan liikenteestä yleisemminkin. Kiitos!