Mikä on sotilasparaatin Call to Action?

Mitä meidän halutaan tuntevan tai tekevän, kun katsomme sotilasparaatia? Nyt show on niin muodollinen, ettei kukaan tunne mitään.

Profiilikuva
Kirjoittaja on toimittaja ja startup-liikemies.
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Kun katselee maailmaa startup-kiikareiden läpi, moni asia näyttää hassulta. Talouden ikiaikaiset mekanismit, etujärjestöjen pönötys ja vaikkapa nyt ajankohtainen itsenäisyyspäivän sotilasparaati.

Startup-maailmassa yleensä kaikilla toimilla on joku tarkoitus, Call to Action, eli CTA. Kun kirjoitat blogikirjoituksen, haluat lukijoiden oivaltavan jonkin yhden selkeästi määritellyn asian ja alkavan toimia halujesi mukaisesti. Kun teet internet-sivun, siellä on selkeä nappi, jota käyttäjän halutaan painavan.

Mutta mikä on itsenäisyyspäivän sotilasparaatin pohjimmainen pointti? Mitä meidän halutaan tekevän, kokevan tai ajattelevan?

Tämän päivän paraatissa oltiin jossain kälyisellä linnan pihalla, torvisoittokunta oli aivan liian matalassa teltassa ja yhtäkkiä kenttäpiispa komensi kakaroilta lakit pois. Jokainen marssiva nuori vaikutti lähinnä pelkäävän kompastumista, harva tunsi ylevää fiilistä Suomesta tai itsenäisyydestä.

Sama homma katsojalla. Katsomme äärimmäisen muodollista jäykkyysleikkiä tunteista kylminä. Vuosikymmenten toisto ja samankaltaisuus vain vieraannuttaa meidät asiasta, jota halutaan sanoa. Mutta mitä siis halutaan sanoa? Itsenäisyys on hieno juttu ja sotilaita tarvitaan? Suomea ei olisi jos ei olisi paraateja? Vai halutaanko näyttää, kuinka hienoja aseita meillä on.