Mikä henkilöbrändäämisessä ärsyttää - kolme pointtia

Profiilikuva
Kirjoittaja on toimittaja ja startup-liikemies.

Olen vaikeillut tämän tekstin kanssa jo viikkoja. Henkilöbrändäys on kuuma juttu ja aiheesta julkaistiin juuri kirjakin, Henkilöbrändi – asiantuntijasta vaikuttajaksi, jonka kolmesta kirjoittajasta tunnen paremmin kaksi, #digitalist-profeetta Ville Tolvasen ja LinkedIn-tähti Tom Laineen ja kolmaskin kirjoittaja Jarkko Kurvinen on tuttu.

Pyydän siis jo anteeksi heti alussa tuttaviltani, sillä aion nyt ampua alas vääriä profeettoja ja analysoida, miksi henkilöbrändäys saa monet meistä vihaisiksi.

En nyt huutele pelkästään ennakkoluulojeni pohjalta, vaan luin Tolvasen, Laineen ja Kurvisen kirjan kannesta kanteen. Vaikka se aika raskas kokemus olikin.

Tässä aitoon Stubb-tyyliin kolme pointtia, miksi henkilöbrändäys-ilmiö niin monia meistä ketuttaa.

Ensimmäinen pointti: Henkilöbrändi rakennetaan, ei ansaita