Metriikka tappoi anarkian
Startupeihin tarvitaan leuhkuutta. Vallankumousta ei tehdä nöyränä sijoittajien edessä. Kaivattaisiin vanhanmallista haistattelua rahalle, anarkiaa.
Yksi yleisimpiä – ja tyhmimpiä – hokemia startupeista puhuttaessa, on kutsua yrittäjiä rocktähdiksi. Puurtajia me olemme, emme lavalla naismeren edessä lantiota pumppaavia puolijumalia.
Toista se oli ennen. Vielä vuosituhanteen vaihteessa, siis edellisen kuplan aikaan, uusmediayrittäjät kulkivat kaupungilla susiturkeissa Eurocard lompakosta sojottaen.
Sitten tapahtui se kamalin asia: hybris vaihtui häpeään, entisille lesoilijoille alettiin nauraa ja anarkia kuoli.
Kun uusi nousu alkoi muutama vuosi sitten, digitaalinen ala oli aikuistunut. Lähes kaikkea tekemistä pystyttiin mittaamaan ja rahalle vaadittiin todellista vastinetta.
Vaikka yrityksiin sijoitetut summat ovat kasvaneet, rahan vastaanottamalla yrittäjät joutuvat tiukkaan liekaan. Startup-yritysten menestymistä seurataan tarkoilla mittareilla jopa päivätasolla. Esimerkiksi peliyhtiöiden pärjäämistä tutkitaan nykyään äärettömän tarkalla metriikkakoneistolla. Yhtiöt tietävät asiakkaistaan kaiken ja tämä tieto on usein myös sijoittajien saatavilla. Liian helposti.