Sisäpiiritietoa startup-maailmasta.

Matkahuolto valitsi umpikujan

Sami Kuusela
Blogit Hupparihörhö 30.8.2016 10:40

Voi pöljyyksien pöljyys. Joukkoliikenteessä tapahtuu paljon mahtavia asioita, mutta jotkut ovat päättäneet ampua itseään vanhalla haulikolla jalkaan.

Matkahuolto on valinnut taktiikakseen muutosvastarinnan, todellisuuden kieltämisen, lyhytnäköisen voitontavoittelun ja asiakkaan unohtamisen – aina…

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu

Sami Kuusela

Kirjoittaja on toimittaja ja liikemies, jonka Hupparihörhö-yritys etsii startupeja suuryrityksille kumppaneiksi ja ostettavaksi.

Keskustelu

Taas hörhöt hutkii ilman että tutkii? Mihinkäs dataan luulette niidne ”kivojen palveluiden” kuten pikavuorot.fi perustuvan? Aivan, Matkahuollon keräämään dataan!
En todellakaan ymmärrä näitä keskenkasvuisia ajatuksia, joita piraattipuolueet ja muut viljelevät niin mielellään, että immateriaalinen omaisuus pitäisi lahjoittaa pois. Sen kerääminen ja siitä huolehtiminen ei ole ilmasita vaan vaatii merkittävää taloudellista panostusta, joten lienee kohtuullista vaatia sen käytöstä korvausta.
Suomen laissa on sellainenkin kohta kuin luettelosuoja, jonka rikkomista Matkahuoltokin on yllättävän pitkään katsonut sormienvälistä, samaan tapaan kuin ne artistit, jotka eivät ole puolustaneet immateriaalisia oikeuksiaan. Ilmeisesti toiminta on riittävän kannattavaa, ettei kaikkia vuotoja tarvitse tukkia ja hyvä niin, joistakin niistä vuodoista voi tulla joskus uutta liiketoimintaa, mutta toistaiseksi olemme kyllä nähneet enempi niistä seurannutta deflaatiota. Viimemainittu on myrkkyä kansantaloudelle, siksi onkin omituista, että nuo deflaatiota aiheuttavat jutut tehdään usein verovaroin tavalla tai toisella.