Blogit

Sisäpiiritietoa startup-maailmasta.

Lobbausta vanhusten kakalla

Blogit Hupparihörhö 25.2.2017 13:56
Sami Kuusela
Kirjoittaja on toimittaja ja liikemies, jonka Hupparihörhö-yritys etsii startupeja suuryrityksille kumppaneiksi ja ostettavaksi.

Sehän meni ihan pieleen. Nimittäin mainostoimisto Hasan & Partnersin Bioenergia ry:lle tekemä kampanja, jossa valehdeltiin turvetuotannon ympäristövaikutuksista – tai ainakin vääristeltiin faktoja ja referoitiin tutkimuksia tarkoitushakuisesti, jopa niin nolosti, että alkuperäisten tutkimusten tekijät irtisanoituivat kampanjassa esitetyistä väitteistä.

Mutta mitä teki Bioenergia ry.? Ei mitään? Entäpä Hasan & Partners, yksi Suomen suurimmista ja tärkeimmistä mainostoimistoista? Kaivoi suohon kuoppaa, täytti sen vanhusten kakalla, ja jatkoi kaivamista Facebookissa niin kauan, että sai kaikki vihaamaan itseään.

Somemyrsky epäonnistuneen kampanjan ympärillä on keskittynyt lähinnä väittelyyn turvetuotannon ympäristövaikutuksista. Vastustajat ovat huutaneet luontoarvoja ja ilmastonmuutosta, kun taas mainotoimiston perustaja Ami Hasan höpisi lehtijutussa lentoliikenteen tai muovisten hammasharjojen rasittavan maapalloa turvetta enemmän. Jep, hammasharjojen.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu