Lobbausta vanhusten kakalla

Sehän meni ihan pieleen. Nimittäin mainostoimisto Hasan & Partnersin Bioenergia ry:lle tekemä kampanja.

Profiilikuva
Kirjoittaja on toimittaja ja startup-liikemies.

Sehän meni ihan pieleen. Nimittäin mainostoimisto Hasan & Partnersin Bioenergia ry:lle tekemä kampanja, jossa valehdeltiin turvetuotannon ympäristövaikutuksista – tai ainakin vääristeltiin faktoja ja referoitiin tutkimuksia tarkoitushakuisesti, jopa niin nolosti, että alkuperäisten tutkimusten tekijät irtisanoituivat kampanjassa esitetyistä väitteistä.

Mutta mitä teki Bioenergia ry.? Ei mitään? Entäpä Hasan & Partners, yksi Suomen suurimmista ja tärkeimmistä mainostoimistoista? Kaivoi suohon kuoppaa, täytti sen vanhusten kakalla, ja jatkoi kaivamista Facebookissa niin kauan, että sai kaikki vihaamaan itseään.

Somemyrsky epäonnistuneen kampanjan ympärillä on keskittynyt lähinnä väittelyyn turvetuotannon ympäristövaikutuksista. Vastustajat ovat huutaneet luontoarvoja ja ilmastonmuutosta, kun taas mainotoimiston perustaja Ami Hasan höpisi lehtijutussa lentoliikenteen tai muovisten hammasharjojen rasittavan maapalloa turvetta enemmän. Jep, hammasharjojen.

Turvetuotannon ympäristövaikutukset eivät kuitenkaan ole se tärkein asia tässä. Faktoista jankkaamalla itse kampanjan hävyttömyys häipyy taka-alalle. Helsingin katukuvassa (ja ehkä muuallakin) on nimittäin näkynyt viime päivinä mainoksia, joissa on kuvituksena surullinen vanhus pyörätuolissa ja otsikkona ”Suo siellä, vetelät housuissa täällä”.

”Rajussa” mainoksessa väitetään, että hyvinvointivaltio voitaisiin pelastaa, jos soista nostettaisiin turvetta. Siinä annetaan ymmärtää, että on suoluontoa suojelevien hippien vika, jos vanhukset laitoksissamme ulostavat housuihinsa, kun valtion rahat on loppu.