Kauppiaat ojentavat tyhmää kuluttajaa

Profiilikuva
Blogit Hupparihörhö
Kirjoittaja on toimittaja ja startup-liikemies.
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Vuoden 2018 juntein olio on uudenvuoden aattona Antti Heikkilän Lääkkeetön elämä -kirjaa lueskeleva isä, jonka lapset kärttävät intoa puhkuen, milloin niitä raketteja ammutaan.

Eikö tämä kuluttajasika ole tajunnut, että uuden ajan moraalikompassien eli kauppiaiden mielestä Antti Heikkilän kirja on vaarallinen lukematta ja koirat saavat sotatraumoja ilotulitteista?

Loppuvuoden ilmiö on ollut, että meitä kuluttajia estetään ostamasta vääriä asioita ja asiasta tehdään mahdollisimman suuri haloo. Joulun alla S-ryhmä tiedotti oikeamielisten rumpujen päristessä, että he ottavat lääkäri Antti Heikkilän Lääkkeetön elämä -kirja kauppojensa valikoimista, koska se sisältää väärää tietoa. K-ryhmä seurasi kohta perässä, kun huomasi, että somessa tykättiin kilpailijan sensuurihommista.

Akateeminen kirjakauppa ei suostunut ottamaan tuhmaa kirjaa pois hyllystä.

”Kirjakauppa ei ole ennakkosensuuri. Sen rooli ei ole olla sitä, me emme halua olla sitä”, kommentoi Akateemisen kirjakaupan valikoima- ja hankintapäällikkö Kirsti Kemppainen Talouselämälle. ”Näin sen kuuluu ollakin. Sananvapaus nimenomaan tarkoittaa myös kiistanalaisista asioista keskustelua. Silloin jopa meidän velvollisuutemme on tarjota sitä tietoa ihmisille, jotka haluavat aiheesta lukea.”