Blogit

Sisäpiiritietoa startup-maailmasta.

Ihminen ei ole tiedottaja

Blogit Hupparihörhö 3.9.2014 11:26
Sami Kuusela
Kirjoittaja on toimittaja ja liikemies, jonka Hupparihörhö-yritys etsii startupeja suuryrityksille kumppaneiksi ja ostettavaksi.

Mikä on paras tapa tehdä itsestään tai bisneksestään ilmiö sosiaalisessa mediassa? Ei. Siinä ei auta konsultin tekemä some-strategia, sitä eivät toteuta työryhmät, eikä sitä saavuta isolla budjetilla. Paras keino on pöljäily.

Pöljäily on ihanaa ja vapauttavaa, koska se on aitoa.

On ihan tajuttoman ahdistavaa esittää aikuista. Mitä se aikuisuus edes on? Onko se roolivaatteita työelämässä, möreämpää ääntää palavereissa tai yhteisesti sovittuja peli- ja käytössääntöjä kodissa tai työpaikalla?

On ihanaa huomata, kuinka esimerkiksi Jounin kaupan kaltaiset mediasekoilijat nousevat ilmiöiksi.

Jounin Kauppa on Ylläksellä toimiva K-kauppa, jonka vetäjä, äärimmäisen itseironinen ja hassu Sampo Kaulanen heittää koko persoonansa peliin Facebookissa.

”Mun persoona kiinnostaa ihmisiä Facebookissa: olen hölmö, yksinkertainen kauppias Lapista ja jonkinlainen suuruudenhullu”,  Kaulanen toteaa viestintätoimisto Zenton blogiartikkelissa.

Kaulanen vähät välittää ohjeista, joissa kehotetaan yrityksiä viestimään vain kerran päivässä. Tänäänkin mieheltä on irronnut läppää jo neljän päivityksen verran ja mennään vasta aamupäivässä. K-kauppias on kertonut muun muassa harkitsevansa kuntoilun aloittamista, toivotellut huomenia kukonlaulun aikaan ja kertonut myyvänsä sipsejä kuntokuurinsa takia eurolla purkki.

Sampo Kaulasen päivitykset vilisevät kirjoitusvirheitä, mutta sillä ei ole mitään väliä, kun mies on innostunut ja se näkyy.

Onko tässä sitten jotain yllättävää? Ei kai. Miksi muka samat läpät, joita heitämme kavereidemme kanssa, eivät toimisi sosiaalisessa mediassa? Miksi bisneksessä pitäisi laittaa tappi hanuriin ja elää pelossa? Samat vitsit toimivat somessa kuin livenäkin. Bisnes on nykyään aitoutta, ei jäykkää roolileikkiä.

Olemalla omia itseämme mahdollisimman avoimesti myös internetissä, vapautamme energiaa ja vieraantumisen tunne vähenee yhteiskunnassa. Ainakin itse yritän toimia niin Facebook-profiilissani. Lähes kaikki päivitykseni ovat julkisia, enkä pidättele. Uskon aidosti, että jos lopetamme peittelyn, rentous ja ilo maailmassa lisääntyy. Jos joku asiakkaistani läpistäni loukkaantuisi, olisi se pieni hinta vapaudesta.

Ihminen ei ole tiedottaja. Kun siis seuraavan kerran mietit, voiko jotain julkaista Facebookissa tai Twitterissä, tässä on vastaus: Kyllä voi. Ja pitää.