Ideatykit ovat turhaa sakkia

Startup-maailmassa ideoidaan liikaa. Pahimpia valopäitä ovat ideatykit, jotka vaativat osuuksia firmoista pelkän baari-ideoinnin perusteella. Ärsyttää.

Profiilikuva
Kirjoittaja on toimittaja ja startup-liikemies.

Yksi rasittavimmista jutuista startup-yrittämisessä on liika ideointi. Se haittaa tekemistä.

Varsinkin uusien ominaisuuksien keksiminen olemassa oleviin palveluihin tai tuotteisiin on aivan liian helppoa. Väsyttävintä on huomata, kuinka joka ikinen kerta idean esittäjän kasvoille syttyy valo, jota ei saa sammuttaa tai vastapuoli loukkaantuu.

Viimeisimmässä startupissani Sofanaticsissa sen huomasi. Kun ihmiset saivat kuulla, että teemme virtuaalista stadionia jalkapallofaneille, jokainen keksi tuhat uutta ansaintalogiikkaa tai ominaisuutta palveluumme. ”Mitä jos näyttäisitte matsejakin siellä?”, ”Oletteko harkinneet käyttömaksua?” jne. jne. Kyllä, yleensä olimme miettineet kaikkia meille tarjottuja ideoita – ja hylänneet ne hyvistä syistä. Onneksi Sofanatics kuopattiin, saadaan taas olla rauhassa.

Lisäominaisuuksia on todella helppo keksiä. On valtavan paljon vaikeampaa pitää vaikkapa internet-palvelu eleganttina, rauhaa hehkuvana paikkana, jossa käyttäjää ei rasiteta turhilla asioilla.

Sama homma bisnesideoiden kanssa. On suorastaan ääliömäistä vaatia osuutta yrityksestä, jonka liikeidean kehittämiseen on sattunut osallistumaan vain olemalla paikalla. Baari-ideointi kun on pelkästään hauskaa, eikä siihen sisälly mitään riskiä.