Blogit

Sisäpiiritietoa startup-maailmasta.

Hyvä pitchaaja on usein pelkkä pelle

Blogit Hupparihörhö 3.4.2014 11:03
Sami Kuusela
Kirjoittaja on toimittaja ja liikemies, jonka Hupparihörhö-yritys etsii startupeja suuryrityksille kumppaneiksi ja ostettavaksi.

Olenkohan ainut startup-aktiivi, joka on totaalisen kyllästynyt pitchaamiseen eli tiivistettyyn ja määrämittaiseen myyntipuheeseen?

En halua kuunnella pitchejä. Ja vaikka olen erittäin suulas ja sosiaalinen, inhoan itseäni, kun höpötän hissipuhetta esimerkiksi sijoittajalle.

Pitchaamista opetetaan yhä enemmän suomalaisille startup-yrittäjille, varsinkin opiskelijat joutuvat kursseilla tai työpajoissa esittelemään liikeideoitaan lähes viikottain.

Esiintymiskoulutus on tietysti hyväksi meille ujoille suomalaisille, mutta liian usein näkee nuoria hörhöjä, joiden startup on viisi kalvoa, jenkkityylinen myyntipuhe ja miljoonavaluaatio. Homma on lähdössä lapasesta.

Pitchi eli myyntipuhe ei useinkaan kerro mitään todellista bisneksestä. Se kertoo lähinnä esiintyjän lavakarismasta ja pokasta. Aivan naurettavastakin liikeideasta voidaan kehittää mullistavan kuuloinen pitchi.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu