Blogit

Sisäpiiritietoa startup-maailmasta.

Hämmästyttäviä liikenneänkyröitä

Blogit Hupparihörhö 1.2.2014 15:12
Sami Kuusela
Kirjoittaja on toimittaja ja liikemies, jonka Hupparihörhö-yritys etsii startupeja suuryrityksille kumppaneiksi ja ostettavaksi.

Näin bloggaajana ja kolumnistina sitä tökkii joka viikko suuntaan jos toiseen, eikä yleensä kukaan älähdä. Mutta kun älähtää, tulee reaktio yleensä yllätyksenä.

Kirjoitin maanantaina lyhyen tekstin nimellä ”Miksi taksin pitää olla Mersu?” Ja PAM! sain valtavasti vihaista palautetta varsinkin taksikuskeilta. Aivan puun takaa.

Moni tuttavani totesi luettuaan tekstini, että minun tulisi olla varovainen. Että he eivät uskaltaisi nousta takseja vastaan. Hetkinen… Siis onko tässä maassa ammattiryhmä, jota ei saa kritisoida? Onko minun nyt pelättävä jotain suhareiden kostoa? Toivottavasti näin ei ole.

Hyvän aiheen tunnistaa siitä, että joutuu miettimään, saako siitä kirjoittaa. Yleensä silloin juuri pitää aiheeseen tarttua kunnolla. Suomessa tällaisia aiheita ovat näköjään liikenneasiat ja niihin liittyvät kartellit ja monopolit.

Jatkan siis liikennepolitiikan tökkimistä. Ensi tiistaina 4.2. klo 13 ruoditaan Radio Helsingissä juontamassani Hupparihörhön Rahaohjelmassa julkista liikennettä. Paikalle on lupautunut jo Taksiliiton toimitusjohtaja Lauri Säynäjoki ja Onnibus Oy:n toimitusjohtaja Pekka Möttö. Ohjelmaa voi kuunnella joka puolella Suomea joko internet-streamina tai jälkikäteen podcastina, jos ei satu asumaan kuuluvuusalueella.

Vieraita buukatessani tuli vastaan omituinen juttu. Kun kerroin VR:lle, että yhtiötä armotta kritisoinut Pekka Möttö on tulossa paikalle, VR kieltäytyi lähettämästä edustajaansa ohjelmaani. Siis yksikään VR:n kymmenistä Helsingissä istuvista pomoista ei ehtinyt tulla, vaikka Möttökin lupautui saapumaan paikalle. Tampereelta.

VR:n tiedottajan selitys oli kummallinen: ”Näissä pitää aina suhteuttaa käytetyn ajan määrä median kokoon.”

Selvä. En voi kovinkaan paljon ylimielisempää vastausta antaa Suomen suurimmalle paikallisradiolle.

Ehkä taksit eivät olekaan niitä pahimpia liikenneänkyröitä tässä maassa? On hienoa, että Taksiliitto halusi heti keskustella, ajatustenvaihto Twitterissäkin alkoi heti Mersu-kirjoitukseni jälkeen.

Tätä aihetta on kaiveltava ja huolella. Sillä julkinen liikenne on niin suuri asia jo ympäristönkin kannalta, ettei sen järjestämistä voi jättää etujärjestöjen käsiin.

Tapellaan sitten.