Blogit

Sisäpiiritietoa startup-maailmasta.

Epänimet bisneksen haittana

Blogit Hupparihörhö 22.3.2014 16:05
Sami Kuusela
Kirjoittaja on toimittaja ja liikemies, jonka Hupparihörhö-yritys etsii startupeja suuryrityksille kumppaneiksi ja ostettavaksi.

Miksi startupeilla on niin tyhmät nimet? Tai ei edes tyhmät, vaan niin mitäänsanomattomat, että menettää elämänhalunsa. Suomessa on valtavasti hyviä firmoja, joiden nimen tärkein ominaisuus on nopea unohdettavuus.

Olin tällä viikolla tapaamassa erästä sijoitusrahastoa ja kävimme läpi rahaston portfolioyrityksiä sekä pitkää listaa yhtiöistä, joita sijoittaja oli tavannut.

"Caloom, Epooq, Kneto, Pontstic, Sowiso.." Oli pakko kirjoittaa nimiä ylös, koska niitä olisi ollut täysin mahdoton muistaa.

Hyvä esimerkki hajuttomuudesta on upea yhtiö Enevo, jonka roska-astioihin asennettavat sensorit kertovat jätteenkuljetukselle, milloin astiat ovat täynnä ja säästävät näin kustannuksia ja turhaa ajoa. Bisnes pelastaa luontoa ja parantaa elämänlaatua, mutta se nimi. Voi hyvä luoja, mikä epänimi. Sehän on kuin Sonera. Tai Merita. Tehdään testi: muistatko nyt, mikä tämän jäteyrityksen nimi oli? Siis palaamatta kirjoituksessa ylöspäin. Ei kukaan muukaan.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu