Blogit

Sisäpiiritietoa startup-maailmasta.

Bisnesblogit näivettävät ajattelua

Blogit Hupparihörhö 13.5.2014 10:35
Sami Kuusela
Kirjoittaja on toimittaja ja liikemies, jonka Hupparihörhö-yritys etsii startupeja suuryrityksille kumppaneiksi ja ostettavaksi.

Nyt se on tapahtunut. Minusta on tullut vanha ja väsynyt ukko, jonka mielestä kaikki oli ennen paremmin.

Olen viime aikoina lukenut bisnesblogeja ja katkeroitunut hukatusta ajastani. Blogien ajattelukykyä näivettävä vaikutus on rikollisen tehokas.

Inhoan nykyaikaa. Kun internetin myötä editoriporras on kadonnut ja kaikki saavat tuottaa tekstiä, huonon tekstin ja tyhmän ajattelun määrä räjähtää.

Paljon huomiota keräävä bisnesblogi on yleensä kaavamainen tapaus. Siinä on klikkaamaan houkutteleva otsikko, jonka lupausta ei lunasteta. Kirjoitus itsessään lähestyy jotain tyhjänpäiväistä aihetta (kuten vaikkapa liiketoiminnan digitalisoitumista) “yllättävästä” kulmasta ja sisältää “rajuja” väitteitä. Tekstiin on uskottavuuden lisäämiseksi poimittu asiayhteydestään irrotettuja tutkimustuloksia tai pahimmillaan lainauksia maailmankirjallisuuden klassikoista.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu