Bisnesblogit näivettävät ajattelua
Markkinointi-ihmiset ja konsultit luulevat osaavansa kirjoittaa. Eivät osaa. Ei kirjoittaminen ole myymistä tai itsensä brändäämistä. Se on kertomista.
Nyt se on tapahtunut. Minusta on tullut vanha ja väsynyt ukko, jonka mielestä kaikki oli ennen paremmin.
Olen viime aikoina lukenut bisnesblogeja ja katkeroitunut hukatusta ajastani. Blogien ajattelukykyä näivettävä vaikutus on rikollisen tehokas.
Inhoan nykyaikaa. Kun internetin myötä editoriporras on kadonnut ja kaikki saavat tuottaa tekstiä, huonon tekstin ja tyhmän ajattelun määrä räjähtää.
Paljon huomiota keräävä bisnesblogi on yleensä kaavamainen tapaus. Siinä on klikkaamaan houkutteleva otsikko, jonka lupausta ei lunasteta. Kirjoitus itsessään lähestyy jotain tyhjänpäiväistä aihetta (kuten vaikkapa liiketoiminnan digitalisoitumista) “yllättävästä” kulmasta ja sisältää “rajuja” väitteitä. Tekstiin on uskottavuuden lisäämiseksi poimittu asiayhteydestään irrotettuja tutkimustuloksia tai pahimmillaan lainauksia maailmankirjallisuuden klassikoista.
Blogin luettuaan joutuu tuijottamaan hetken seinää. Häpeämään itseään. Maailman värit ovat taas haalentuneet hiukan.