Blogit

Sisäpiiritietoa startup-maailmasta.

Algoritmit ilmaston tuhoajina

Blogit Hupparihörhö 14.1.2018 15:24
Sami Kuusela
Kirjoittaja on toimittaja ja liikemies, jonka Hupparihörhö-yritys etsii startupeja suuryrityksille kumppaneiksi ja ostettavaksi.

Kun Sitra julkaisi tavallisille kansalaisille suunnatun hiilijalanjälkitestinsä, moni suuttui.

”Yksilöiden kyttääminen on populismia”, ”Miksei tehdä mitään Aasian saasteille”, ”Nyt laski kyllä Sitran pisteet”, paukutti väki pitkin sosiaalista mediaa ja kahvipöytiä.

Erityisesti lentomatkailun tuhovoima ärsytti. Olihan kyse saavutetusta edusta ja ihanasta asiasta – ja olihan oma Instagram-tilikin täynnä drinkkikuvia Balilta, joista tuli nyt vähän syyllinen olo.

Meitä harmitti, koska kuvittelimme olevamme tiedostavia kuluttajia. Valitsimme eettistä kahvia, pukeuduimme kierrätyskuituun ja moralisoimme köyhempiä tuttaviamme einesten ja epäeettisen lihan käytöstä. Vaikka tuhosimme kaikki hyvät tekomme lentämällä yhdelle lomalle. Hyvin ansaitulle ehkä, mutta ei meidän stressimme ilmastoa kiinnosta.

Lentoliikenteen määrät ovat hurjassa kasvussa. On arvioitu, että lentomäärä tuplaantuu vuoteen 2050 mennessä eli hälläväliämeno jatkuu vielä pitkään. 90-luvun puolivälissä lensimme nykyistä puolet vähemmän.

Yksi tärkeimpiä syitä holtittomaan lentelyyn liittyy algoritmeihin, internetiin ja dataan. Erityisesti liikenneyhtiöiden hinnoittelu on mullistunut viimeisten vuosien aikana, kun lippuja kaupitellaan naurettavan halvoilla hinnoilla, jotta koneiden tai linja-autojen täyttöaste saadaan mahdollisimman suureksi. Tätä kutsutaan dynaamiseksi hinnoitteluksi, jossa hinta vaihtuu dataohjautuvasti ja jolla pyritään saamaan tuotteita mahdollisimman paljon kaupaksi.

Siis samaan aikaan kun olemme heränneet ilmastonmuutoskatastrofiin, meille kaupataan muutaman kympin hintaisia lentoja, joilla voimme pyrähtää herätereissulle toiselle puolelle palloa. Tilanne on perverssi.

Dynaamisen hinnoittelun päätarkoitus on aina myydä tuotteita enemmän ja lähes aina kun ostamme jotain turhaa, luonto kärsii. Naurettavan halvoilla hinnoilla meitä houkutellaan kuluttamaan enemmän, oli sitten kyse bussi- tai lentomatkoista tai elektroniikkatavaratalojen hyllyihin asennetuista digitaalisista hintamerkinnöistä.

Jos tuote on valtavan halpa, sanomme itsellemme, miksi ei? Saamme ostoksesta – oli se sitten parinkympin porakone tai viikonloppureissu Lontooseen – hetkellisen tyydytyksen, vaikka emme ennen tarjoukseen törmäämistä edes tajunneet tarvitsevamme kyseistä tuotetta.

Dynaaminen hinnoittelu johtaa matkustusmäärien kasvuun, uusiin lentoreitteihin ja useampiin lentokoneisiin ilmassa. Ja tätä kautta myös ilmastonmuutoksen kiihtymiseen.

Eikä lainsäätäjiltäkään löydy tahtoa suitsia lentoliikenteen kasvua. Loppuvuodesta EU:ssa sovittiin, ettei lentoyhtiöitä koskevia ilmastotoimia kiristetä.