Älä peru bileitä

Hallitus vie kansalta kokisautomaatit ja toistaa uusmediafirmojen virheet 2000-luvun alusta.

Profiilikuva
Kirjoittaja on toimittaja ja startup-liikemies.

Hallituksen mielestä kurjistelu johtaa kasvuun. Kun kaikilta leikataan ja joka tuutissa toitotetaan kriisiä ja kurjuutta, kansa herää ja alkaa suorittaa. Vai alkaako?

Liike-elämässä olen oppinut, että liiallinen uhkakuvien maalailu ja uikutus aiheuttaa työntekijöissä lamaantumista. Eikä se ole edes pahinta. Kun toistellaan, että kaikki on menossa päin helvettiä, pätevimmät osaajat lähtevät pois. Menevät toiseen firmaan. Vain epätoivoisimmat ja huonoimmat jäävät uppoavaan laivaan. Lopulta firma menee nurin.

Vuosituhanteen vaihteessa, jolloin itsekin johdin riskirahoitettua uusmediayritystä, teknologia-alan yrityksissä tapahtui valtava tunnelman muutos. Vuonna 2000 bileitä riitti ja Bollinger virtasi, mutta vuonna 2001 firmoista katosivat kokisautomaatit ja pikkujoulut peruttiin.

Paniikkiin joutunut yritysjohto kuvitteli, että viemällä loppuun ajetuilta duunareilta viimeisetkin ilot – kuten vaikkapa yhtiön kulueränä merkityksettömät limut – saadaan heidät tekemään ahkerammin töitä. Logiikka oli typerä.

Kokisautomaattien katoaminen uusmediayrityksistä oli viimeinen isku työntekijöiden motivaatiolle ja sitä kautta firmoille. Ei teknologiakuplan puhkeaminen ollut koodareitten tai pelisuunnittelijoiden vika, vaan syy löytyi sijoittajista ja meistä ahneuskierteeseen ajautuneista yrittäjistä. Meistä, jotka olimme kuvitelleet olevamme kuolemattomia.