Sisäpiiritietoa startup-maailmasta.

Finnair pakottaa suomalaiset pieremään ilmaan

Sami Kuusela
Blogit Hupparihörhö 17.12.2017 15:52
Lentoyhtiöiden hinnoittelu on erinomainen esimerkki algoritmitalouden hulluudesta. Dataan pohjautuvat, dynaamisesti vaihtuvat lentohinnat noudattavat logiikkaa, jota ei arkijärki pysty seuraamaan. Luonnonsuojelu ei näytä lentoyhtiöitä kiinnostavan. Ystäväni osti Finnairilta lennot New Yorkiin joulun...

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu

Sami Kuusela

Kirjoittaja on toimittaja ja liikemies, jonka Hupparihörhö-yritys etsii startupeja suuryrityksille kumppaneiksi ja ostettavaksi.

Keskustelu

Jos haluaa lentää New Yorkiin 25 tuntia niin ei siitä voi täyttä hintaa pyytää. Jos haet suoria lentoja Tukholmasta New Yorkiin niin reilun tonnin nekin maksaa joulun alla.

Ex-tyttöystävä oli lentoyhtiön hinnoittelijana. Kun kysyin mikä on logiikka näissä tapauksissa: ”en tiedä” oli vastaus..

Menipä Hörhöllä nyt täysin metsään.

Lentojen hinnoittelussa ei todellakaan ole kyse Hörhon mainitsemista tekijöistä eikä etenkään ”ATK-syistä”. Kyse on kunkin lennon myynnin (€) maksimoinnista. Ja kyllä, juuri tähän käytetään verraten kehittynyttä softaa, jota harva start-up tekee. Sillä nimittäin tienataan oikeasti rahaa. Ajatus, että sadat lentoyhtiöt kautta maailman ja vuosikymmenestä toiseen hoitaisivat hinnoittelunsa jotenkin perustavasti väärin, tavalla jonka vain Hörhö ja ystävänsä bonjaavat, on kauniisti sanottuna naiivi.

Pienellä googlaamisella Hörhökin voi perehtyä hintajouston käsitteeseen. Seuraavassa blogissa voi sitten itkeä kuinka a) väärin on lentoyhtiön maksimoida tuottojaan b) Finnairin pärjätä taloudellisesti.

Kysymys on ilmastonmuutokselle haitallisesta toiminnasta, jota pitää mielestäni ehdottomasti reguloida. Tätä ei voi jättää kuluttajien kontolle, koska noin suuri hintaero vaikuttaa esimerkiksi perheiden ostopäätöksiin niin voimakkaasti.

Lentoliikenne on yksi pahimpia ilmastonmuutoksen kiihdyttäjiä. Turhat lennot ovat todellakin turhia, eikä niitä voi perustella markkinataloudella tai tuoton maksimoinnilla. On kauniisti sanottuna naiivia luulla markkinatalouden ylivaltaan esimerkiksi luonnonsuojelussa.

Kaikella kunnioituksella ilmastohörhöjen suuntaan: kuinka moni perhe lentää ylimääräisen lenkin väärään suuntaan säästääkseen muutaman satasen? Edelleenkin: lentojen hinnoittelu kaupunkiparien kesken on paljon mutkikaampi kokonaisuus kuin mitä tässä annetaan ymmärtää. Vaikka HEL-JFK -välille löytyy läjäpäin reitityksiä, yksi pidempi toinen lyhyempi.

Näitä luetaan juuri nyt