Blogit

Sisäpiiritietoa startup-maailmasta.

Laivaristeilyt on kiellettävä

Blogit Hupparihörhö 5.7.2017 15:36
Sami Kuusela
Kirjoittaja on toimittaja ja liikemies, jonka Hupparihörhö-yritys etsii startupeja suuryrityksille kumppaneiksi ja ostettavaksi.

Lähes kaikilla suomalaisilla on ihania lapsuus- ja perhemuistoja ruotsinlaivoilta. Muistamme, kuinka jännittävää oli astua Vikiinkiin tai Siljaan ja miten taianomaista laivalla oli. Pöydät notkuivat katkarapuja, limua sai lorottaa niin paljon kuin halusi ja illalla nukahti turvalliseen hurinaan C-luokan ikkunattomassa hytissä.

Jos pääsimme ylioppilaaksi, lähdimme riemulla abiristeilylle. Vuorokauden bailaaminen laivalla, josta ei noustu edes maihin, toimi siirtymäriittinä nuoruudesta aikuisuuteen.

Muistojen vuosista risteilymäärät Ruotsiin ja Viroon ovat kasvaneet tasaisesti vuosi vuodelta. Suomen valtio myös tukee matkustajamerkenkulkua 241-255 miljoonalla eurolla, mikä selvisi maaliskuussa julkaistusta Tampereen yliopiston selvityksestä.

Meriteollisuus on yksi tärkeimmistä teollisuudenaloistamme ja noin puolet laivanrakennuksesta liittyy risteilijöihin ja autolauttoihin. Uutisissa riemuitaan aina, kun suomalainen telakka saa tilauksen.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu