Blogit

Sisäpiiritietoa startup-maailmasta.

Bernerille peukku

Blogit Hupparihörhö 19.1.2017 15:06
Sami Kuusela
Kirjoittaja on toimittaja ja liikemies, jonka Hupparihörhö-yritys etsii startupeja suuryrityksille kumppaneiksi ja ostettavaksi.

Kun liikenneministeri Anne Berner julkisti ministeriönsä valmisteleman vision liikennemallista, sosiaalinen media räjähti. Sellaisella tylsällä, asenteellisella ja ankealla tavalla.

Maailmalla vallitsee yksimielisyys, että liikkuminen ja liikenne ovat murroksessa. Uudenlaisia malleja ihmisten liikkumisen järjestämiseen kehitetään tuhansissa tutkimuslaitoksissa, poliittisissa organisaatioissa, kansalaisjärjestöissä ja ajatuspajoissa. Myös startup-yhtiöt ja teknologiajätit kuten Google ja Uber kehittävät kovaa vauhtia teknologioita ja konsepteja, kuinka Matti tai Merja pääsee paikasta A paikkaan B.

Suurin osa tulevaisuudentutkijoista ja muista alaa pohtivista ajattelee, että nykyinen malli, jossa Matti ja Merja kaahaavat bensa-autollaan yksin pitkin valtion ylläpitämää tieverkostoa on vanhanaikainen, tehoton ja pahaksi maapallolle.

Kun tietoja Bernerin uudistuksesta alkoi tihkua julkisuuteen, olin positiivisesti yllättynyt. Ajatukset tieverkon yhtiöittämisestä, autojen käytön tekemisestä maksulliseksi ja jopa ideat, kuinka Posti saattaisi auttaa syrjäseutujen liikenteessä ja jopa tiemaksujen valvonnassa ovat raikkaita ja hyvin linjassa kansainvälisten visioiden kanssa.

Mutta koska hallituksemme on ilmeisesti pelkästään kansanvastainen ja salaovela, suuri osa kommentaattoreista tarttui yhtiöittämiseen ja kertoi sen tarkoittavan yksityistämistä. Väitettiin myös, että yksityisyys menee. Mutta koska mitään päätöksiä ”mustista laatikoista” eli seurantalaitteista ei ole vielä tehty, väite rakennettiin ajatusharhalle ”näkemättä paskaa”. Facebookin mutu-analyytikot näkivät uudistuksessa pelkkää pahuutta.

Vaikka en itse ole todellakaan hallituksemme fani ja esimerkiksi leikkaukset köyhimmiltä lähentelevät julmuudessaan rikollista toimintaa, liikennemalli vaikuttaa ainakin näillä tiedoilla hienolta ja riittävän radikaalilta ratkaisulta, ja se saattaa tehdä Suomesta liikkumisteknologian edelläkävijän ja mahtavan testilaboratorion. Pitkät etäisyydet tuovat haasteita, mutta jos täällä saamme homman pelaamaan, voimme tehdä rutkasti rahaa viemällä teknologiaa ja konsepteja maailmalle.

Suomi on jumissa. Liian moni toivoo, että maailma olisi mustavalkonen ja hallitus pelkästään väärässä ja paha. Mutta mitä jos ykkösvastustajamme ei olekaan Suomen nykyhallitus vaan liian kauan jumissa ollut kehitys ja kykenemättömyys katsoa edes kymmenen vuotta eteenpäin?