Yliopisto on tietoa eikä tuntemuksia varten: huutokuorolle ei pidä antaa periksi, ylireagointi vaarantaa akatemian koko tehtävän

Moraaliposeeraus, kirjojen hyllyttäminen ja opinto-ohjelmien muokkaaminen huonosti informoitujen ihmisten hysteeristen ja ylireagoivien toiveiden mukaisesti ei laajenna ymmärrystä tai tietoisuutta.

Profiilikuva
Blogit Americana
Marko Maunula on Yhdysvaltain historian professori Atlantassa.

Yhdysvaltain 1900-luvun historian kurssilla laitan opiskelijani lukemaan Edgar Rice Burroughsin Tarzan-kirjan: sarjan ensimmäisen, vuonna 1912 julkaistun klassikon Tarzan of the Apes. Se ilmestyi suomeksi vuonna 1921 nimellä Tarzan, apinain kuningas.

Opiskelijat ovat yleensä hämmentyneitä lukutehtävästään. Mitä ihmettä tämä lapsille ja nuorille kirjoitettu fantasia voi opettaa heille Yhdysvaltain historiasta? Kieltäydyn selittämästä kirjavalintaa ennen kun opiskelijat ovat lukeneet sen ja on aika keskustella teoksesta.

Lukemisen jälkeen lamput ovat syttyneet. Opiskelijat saapuvat luentosaliin valmiina keskustelemaan kirjasta, jonka he nyt näkevät 1900-luvun alun sosiaalidarwinismin kiteytymänä.

Aikakauden ”tieteellinen” rasismi huokuu seikkailuromaanin joka sivulta. Geeniperimä tekee valkoisesta miehestä viidakon ja apinoiden kuninkaan, aristokraattinen veri nuoresta lordi Greystokesta vielä lisäksi poikkeuksellisen älykkään, moraalisesti ja fyysisesti ylivertaisen ihmisen.

Useimmat opiskelijat tajuavat kirjan sisimmän olemuksen nopeasti, ilman rautalankaa vääntävää professoria. He asettavat sen julkaisuaikansa kontekstiin ja tiedostavat, miten kirja heijastelee Herbert Spencerin, William Sumnerin ja muiden aikaisemmilla luennoilla mainittujen sosiaalidarwinistien teorioita.