Marko Maunula seuraa Yhdysvaltojen politiikkaa ja populaarikulttuuria.

Urheilun ja mainosten juhlaa

Marko Maunula
Blogit Americana 7.2.2010 14:33

Tänään on Super Bowl -sunnuntai. New Orleans Saints ja Indianapolis Colts kamppailevat amerikkalaisen jalkapallon mestaruudesta Miamissa.

Yleisen amerikkalaisen harhaluulon vastaisesti Super Bowl ei ole maailman katsotuin urheilutapahtuma, mutta se on rahallisesti tuottoisin yksittäinen ottelu, kiitos lukuisten mainoskatkojen sekä astronomisten hintojen. Tänä vuonna 30 sekunnin mainos lähetyksessä maksaa jopa $2,8 miljoonaa.

Korkeat hinnat ja näkyvyys on tehnyt Super Bowlista myos TV-mainonnan vuosittaisen huipentuman. Firmat ja mainosten tuottajat pistävät parhaansa peliin. Super Bowl on ehkä ainoa suuri tapahtuma, jossa katsojat odottavat mainoksia liki samalla kiinnostuksella kuin itse peliä.

Mikä puree Super Bowl -mainoksissa? Visuaalinen näyttävyys mutta ennen kaikkea huumori. Googlen avulla löydät mainoksia roppakaupalla, mutta tältä sivustolta löydät muutaman klassikon.

Soundtrack: Gary Glitter, Rock’n’Roll Part Two.